طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندرویدی یا وب سایت واکنش گرا: کدام یک برای شما بهتر است؟

طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندرویدی  یا وب سایت واکنش گرا: کدام یک برای شما بهتر است؟

شرکت ها و سازمان ها برای ورود به فضای موبایل و حضور موفق در این فضای جدید و تاثیرگذار، باید مسائل مختلفی را مدنظر قرار دهند. در این مواقع، موضوع مهمی که مطرح میشود این است که آیا طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندرویدی بهتر است یا یک وب سایت موبایلی، یا هر دوی آنها.

شاید در نگاه اول، به نظر برسد که تفاوت زیادی بین اپلیکیشن موبایل و وب سایت موبایلی وجود ندارد. اما تعیین اینکه کدام یک برای شرکت ها و کسب و کارها مناسبت تر است به موارد مختلفی، از قبیل مخاطب، بودجه، هدف، و نیازها بستگی دارد.

تفاوت بین اپلیکیشن فروشگاهی اندرویدی و وب سایت واکنش گرا

پیش از آنکه به ارزیابی مزایا و امکانات اپلیکیشن فروشگاهی اندرویدیو وب سایت واکنش گرا (ریسپانسیو) بپردازیم، مهم است تفاوت های اصلی آنها را بدانیم.

وب سایت واکنش گرا ، مانند هر وب سایت دیگری، از صفحات HTML تشکیل شده که با یکدیگر ارتباط (لینک) دارند و میتوان از طریق اینترنت، که در موبایل بیشتر شبکه وای فای، 3G و 4G است، به آن دسترسی داشت.

ویژگی اصلی وب سایت واکنش گرا ، که آن را از سایر وب سایتها متمایز میکند، این است که به گونه ای طراحی شده که در صفحه نمایش کوچک و لمسی موبایل به درستی نمایش داده میشود.

این نوع طراحی، که طراحی واکنش گرا نام دارد، تبدیل به استاندارد جدید طراحی وب سایت شده، که نه تنها موبایل-پسند است، بلکه با ابعاد مختلف صفحه نمایش، از موبایل و تبلت گرفته با لب تاپ و کامپیوتر، قابل تطبیق و سازگاری است.

وب سایت موبایلی یا همان واکنش گرا، همچون سایر وب سایت ها، امکان نمایش متن، عکس، ویدئو، و اطلاعات دیگر را دارد. علاوه بر این، برخی امکانات مختص موبایل را نیز دارد، مانند لمس شماره تلفن برای برقراری تماس تلفنی و یا نقطه یابی برای استفاده از نقشه.

از طرف دیگر، اپلیکیشن فروشگاهی اندرویدی در واقع نرم افزارهای دانلودی هستند و بجای اینکه در مرورگر موبایل نمایش داده شوند، بر روی گوشی نصب و اجرا میشوند.

کاربران میتوانند، با توجه به نوع سیستم عامل موبایل خود، که این روزها اندروید گوگل و iOS اپل معروف ترین آنها هستند، به بازارهای اپلیکیشن نظیر گوگل پلی و اپ استور مراجعه کنند و اپلیکیشن مورد نیاز خود را در آنجا بیابند و دانلود کنند.

طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندرویدی به گونه ای است که برخی از آنها، محتوا و اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق اتصال به اینترنت بصورت آنلاین دریافت کرده و نمایش میدهند، مشابه وب سایت های موبایلی. برخی دیگر نیز محتوا و اطلاعات مورد نیاز را همراه خود ذخیره میکنند تا بتوان بصورت آفلاین و بدون اتصال به اینترنت نیز به آنها دسترسی داشت.

طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندرویدی بهتر است یا وب سایت واکنش گرا

اینکه طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندرویدی برای کار شما بهتر است یا وب سایت موبایلی (واکنش گرا)، به هدف تان بستگی دارد. اگر قصد دارید سرویس بخصوصی عرضه کنید، طراحی اپلیکیشن موبایل مناسب تر است.

اما اگر صرفا قصد اطلاع رسانی دارید، وب سایت واکنش گرا کفایت میکند. شاید کار شما به گونه ای باشد که همزمان، هم به طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندرویدی، و هم به طراحی وب سایت موبایلی نیاز داشته باشید.

البته بیشتر کسانی که تصمیم به طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندرویدی می گیرند، قبلا وب سایت واکنش گرا داشته اند. در واقع، ابتدا با وب سایت واکنش گرا در فضای موبایل حضور پیدا کرده اند، و بعد از مدتی با گسترش کار، تصمیم به طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندرویدی و ارتقاء فعالیت های خود گرفته اند.

طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندرویدی

بدین ترتیب میتوان گفت که قدم اول در مسیر حضور موفق در فضای موبایلی، داشتن وب سایت سازگار با موبایل (یا همان وب سایت واکنش گرا) است. در قدم بعدی میتوان ازطراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندرویدی برای گسترش کار استفاده کرده و خدماتی که در وب سایت نمیتوان ارائه داد را بوسیله اپلیکیشن عرضه کرد.

مزایای وب سایت در مقایسه با اپلیکیشن فروشگاهی اندرویدی

اگر هدف تان بازاریابی و ارتباط با مخاطبان در فضای موبایل است، داشتن یک وب سایت موبایلی واکنش گرا منطقی خواهد بود. وب سایت دارای مزایای مختلفی است که در آغاز فرآیند موبایلی شدن میتوان از آن بهره برد، مانند دسترسی گسترده، سازگاری، و مقرون به صرفه بودن.

وب سایت موبایلی بلادرنگ در دسترس است
کاربران میتوانند از طریق مرورگر به وب سایت شما و محتوای آن دسترسی داشته باشند. در حالی که برای استفاده از اپلیکیشن فروشگاهی اندرویدی باید ابتدا آن را از یک بازار اپ دانلود و نصب کنند و سپس به محتوای آن دسترسی داشته باشند.

وب سایت موبایل با همه دستگاه ها سازگار است
کاربران با هرنوع دستگاه موبایل و سیستم عاملی میتوانند به وب سایت شما دسترسی داشته باشند. اما هنگام طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندرویدی باید برای هر سیستم عامل، و بعضا موبایل یا تبلت، نرم افزار جداگانه ای طراحی شود.

وب سایت را میتوان در لحظه به روزرسانی کرد
وب سایت در به روزرسانی محتوا و امکانات از اپلیکیشن منعطف تر است. به عنوان مثال، به سادگی میتوانید در طرح، عکس، و متن وب سایت خود تغییراتی ایجاد و منتشر کنید. تغییرات جدید بلافاصله اعمال میشود و قابل رویت خواهد بود.

اما در اپلیکیشن فروشگاهی ، باید تغییرات را طی یک نسخه آپدیت جدید از طریق نوتیفیکیشن برای کاربر ارسال نمود، و او باید فایل آپدیت را دانلود و نصب کند تا اپلیکیشن به روزرسانی شود. البته این مورد در اپلیکیشنهای اپلیکیشن ساز اپچار متفاوت است و اکثر تغییرات در لحظه اعمال می شود و فقط موارد دیزاین اصلی است که نیاز به تغییر ورژن دارد.

وب سایت را راحت تر میتوان پیدا کرد
کاربران راحت تر میتوانند وب سایت شما را، بوسیله موتورهای جستجو یا سایت های مرجع صنعت، پیدا کنند. درحالی که پیدا کردن اپلیکیشن موبایل وابسته به سیاست ها و محدودیت های صاحبان بازارهای اپلیکیشن است.

معرفی وب سایت راحت تر است
آدرس وب سایت را به راحتی میتوان بین افراد از طریق ایمیل، پیامک، و شبکه های اجتماعی رد و بدل کرد و به اشتراک گذاشت. اما طراحی اپلیکیشن موبایل به گونه ای است که نمیتوان آن را از این طریق به اشتراک گذاشت.

دسترسی به وب سایت گسترده تر است
از آنجایی که میتوان از هر دستگاه موبایل با هر سیستم عاملی به وب سایت موبایلی دسترسی پیدا کرد، و کاربران و موتورهای جستجوگر نیز میتوانند آن را معرفی کنند، مخاطبان آن بیشتر و گسترده تر خواهند بود.

وب سایت موبایلی را نمیتوان حذف کرد
طول عمر اپلیکیشن موبایل، به خصوص اگر منحصر به فرد یا کاربردی نباشد و کاربران دائما به آن نیاز نداشته باشند، کوتاه است، و کاربران پس از مدتی آن را از روی گوشی موبایل خود پاک خواهند کرد.

اما وب سایت های موبایلی را نمیتوان پاک یا حذف کرد، و کاربران میتوانند همواره درصورت نیاز به آن رجوع کنند.

در چه مواقع طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندرویدی منطقی است؟

با آنکه وب سایت موبایلی امکانات و مزایای مختلفی دارد، اپلیکیشن های فروشگاهی اندرویدی نیز همچنان بسیار مهم، تاثیرگذار، و پرطرفدارند. اپلیکیشن موبایل در شرایط و سناریوهای مختلفی کاربرد دارد. اگر هدف شما یکی از این موارد است، میتوانید به فکر طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندرویدی باشید:

استفاده از امکانات موبایل: وب سایت های موبایلی میتوانند به طور محدود از برخی امکانات گوشی موبایل مانند پیامک و GPS استفاده کنند. اما اگر نیاز است برنامه شما به دوربین، ظرفیت پردازش گوشی، حاظه، و دیگر امکانات موبایل دسترسی داشته باشد، باید از اپلیکیشن موبایل استفاده کنید.

طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندرویدی، مانند هر پروژه دیگری، نیاز به هدف گذاری و برنامه ریزی دارد. بدون داشتن هدف و برنامه روشن، مدیریت هزینه ها دشوار خواهد بود و نمیتوان از بازگشت سرمایه آن اطمینان حاصل کرد. بنابراین، لازم است براساس هدف و نیاز خود اقدام به طراحی اپلیکیشن موبایل و ساخت وب سایت موبایلی نمایید.

جمع بندی پایانی

تا زمانی که استفاده از موبایل در حال رشد است، سوال «اپلیکیشن بهتر است یا وب سایت» نیز برای شرکت ها و کسب و کارهایی که به دنبال حضور موثر در فضای موبایل هستند مطرح است.

اگر هدف شما از حضور در فضای موبایل این است که خودتان را معرفی کنید، محصولات و خدمات تان را نمایش دهید، و شرایطی را فراهم کنید که مخاطبان بتوانند به راحتی شما را پیدا کنند، تماس بگیرند، و به یکدیگر معرفی کنند، وب سایت موبایل-پسند واکنش گرا انتخاب خوب و مناسبی است.

اما چنانچه هدف شما ایجاد محیطی است که رابط کاربری آن مشابه نرم افزارهای کامپیوتری باشد و نه وب سایت، یا اینکه لازم است به حافظه، ظرفیت پردازش، و امکانات گوشی موبایل دسترسی داشته باشید، به اپلیکیشن موبایل نیاز خواهید داشت.

البته میتوان همزمان هر دوی آنها را با هم داشت. یعنی لازم نیست از بین سایت و اپلیکیشن فروشگاهی اندرویدی فقط یکی را انتخاب کنید.  البته اگر به صورت قانونمند و مفید بخواهید در ایران فعالیت کنید، وجود سایت از الزامات می باشد.

بسیاری از شرکت ها و سازمان ها هم از وب سایت موبایلی استفاده میکنند و هم از اپلیکیشن فروشگاهی اندرویدی.

آنها از وب سایت واکنش گرا برای حضور گسترده و موثر در محیط اینترنت استفاده میکنند، و درعین حال از طریق طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندرویدی  برخی از خدمات ویژه خود را ارائه میدهند.

ضمن اینکه امروزه، بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا یا CMS های معتبر جهانی مانند WordPress مکان طراحی وب سایت واکنش گرا را دارند. و از طرف دیگر، سرویس اپلیکیشن ساز آنلاین، به شما این امکان را میدهد که با هزینه کمتر برای وب سایت خود اپلیکیشن موبایل بسازید.

نظرتون درمورد این مقاله چیه؟!
fa_IR
WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی اپچار اینجاست تا به سوالات شما پاسخ بده. هر سوالی دارید، بپرسید. در 24 ساعت آینده، در اسرع وقت به شما پاسخ میدیم.
? سلام. چه طوری می تونم کمکت کنم؟