بازاریابی دیجیتال به چه معناست؟

بازاریابی دیجیتال به چه معناست؟

بازاریابی دیجیتال به معنای انجام فعالیت‌های بازاریابی برای محصولات و خدمات، با استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال، به‌خصوص اینترنت، و رساندن پیام به مخاطبان است. بازاریابی دیجیتال، در واقع، مانند چتری است که کلیه فعالیت‌های بازاریابی اینترنتی را در بر می‌گیرد.

شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای مختلف از کانال‌ها و رسانه‌های دیجیتال، نظیر موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، و وب‌سایت برای ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه‌ی خود استفاده می‌کنند.

واقعیت این است که، طبق آمار جهانی، استفاده‌ی مردم از اینترنت در مقایسه با 12 سال پیش، حدود 2 برابر بیشتر شده است. امروزه نحوه خرید و معاملات واقعا تغییر کرده است، و این بدان معناست که روش‌های بازاریابی سنتی دیگر تاثیرگذاری گذشته را ندارند.

هدف از انجام فعالیت‌های بازاریابی همواره این بوده است که در زمان و مکان مناسب بین کسب‌و‌کارها و مشتریان‌شان ارتباط برقرار کند. این بدین معناست که امروزه باید مشتریان‌تان را در جایی جستجو کنید که بیشتر وقت‌شان را در آنجا سپری می‌کنند؛ یعنی در اینترنت.

بازاریابی دیجیتال دقیقا چیست؟

از وب‌سایت‌تان گرفته تا سئو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، تبلیغات آنلاین، و سایر ابزار و رسانه‌های دیجیتال، طیف وسیعی از امکانات و فعالیت‌های دیجیتال وجود دارد که برای بازاریابی در فضای دیجیتال و اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرند. و کسانی که در عرصه بازاریابی دیجیتال فعالیت دارند به خوبی با این ابزار و امکانات آشنا بوده و از آنها برای رسیدن به اهداف‌شان بهره می‌برند.

در بازاریابی دیجیتال، ما دارایی‌هایی داریم که مانند یک رسانه، پیام ما را منتقل می‌کنند. در کنار این دارایی‌ها، فعالیت‌های بازاریابی گوناگونی نیز وجود دارد که کمک می‌کند پیام ما به مخاطبان بیشتری برسد.

دارایی‌های ما در بازاریابی دیجیتال عبارتند از:

وب‌سایت
بلاگ
اپلیکیشن موبایل
ای‌بوک
اینفوگرافیک
صفحات ما در شبکه‌های اجتماعی
بروشور و کاتالوگ آنلاین
محتواهای چندرسانه‌ای
البته موارد دیگری را هم می‌توان به فهرست فوق اضافه کرد. اما غالب دارایی‌های رایج در بازاریابی دیجیتال همین‌هایی است که گفته شد.

در ادامه به معرفی و بررسی فعالیت‌های مختلف بازاریابی در فضای دیجیتال می‌پردازیم.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو)

با انجام سئو، وب‌سایت شما بهینه‌سازی می‌شود و رتبه بالاتری را در صفحه‌ی نتایج موتورهای جستجو کسب می‌کند. هرچه سایت شما جایگاه بهتری در موتورهای جستجو، که اصلی‌ترین آنها «گوگل» است، کسب کند افراد بیشتری آن را دیده و وارد سایت‌تان می‌شوند. این باعث می‌شود که حجم بازدیدکنندگان سایت‌تان به‌طور طبیعی (و رایگان) افزایش یابد.

بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی به معنای تولید انواع محتوای متنی و چندرسانه‌ای مفید و جذاب، و تبلیغ و ترویج آن است. اهداف بازاریابی محتوایی شامل معرفی و ایجاد آگاهی درباره‌ی کسب‌و‌کار و برند، افزایش حجم بازدید سایت، ایجاد سرنخ فروش، و یافتن مشتری جدید می‌شود.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

در این روش، کسب‌وکار و محتوای آن در شبکه‌های اجتماعی با هدف معرفی و ایجاد آگاهی در بین مخاطبان، افزایش ترافیک سایت، و یافتن مشتریان بالقوه، تبلیغ و ترویج می‌شود.

بیشتر بخوانید: شبکه‌های اجتماعی را بازار اپلیکیشن خود کنید

تبلیغات کلیکی (پرداخت به‌ازی کلیک)

روشی برای بالا بردن ترافیک و افزایش بازدیدکنندگان سایت است. در این روش، تبلیغ‌دهنده بابت هر کلیکی که مخاطبان روی تبلیغ او می‌کنند مبلغی را پرداخت می‌کند. تبلیغات بنری در سایت‌های ناشر با استفاده از پلتفرم‌های تبادل بنر، و تبلیغ در گوگل (گوگل ادوردز) رایج‌ترین شیوه‌های تبلیغات کلیکی محسوب می‌شوند.

افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش)

در این روش، دیگران کالا و خدمات شما را در سایت و رسانه‌های خود معرفی و تبلیغ می‌کنند و بابت هر فروشی که از این طریق انجام می‌شود از شما کمیسیون دریافت می‌کنند.

بازاریابی ایمیلی

شرکت‌ها و کسب‌وکارها از ایمیل برای برقراری تماس با مخاطبان‌شان استفاده می‌کنند. از ایمیل بیشتر برای ارائه‌ی محتوای تولیدی، تخفیفات و فروش‌های فوق‌العاده، و رویدادهای مختلف استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از ایمیل برای دعوت مخاطب به بازدید از سایت استفاده کرد.

بازاریابی موبایلی

گوشی موبایل هوشمند، به‌طور روزافزون، نقش مهمی در زندگی مردم یافته و کاربردهای فراوانی پیدا کرده است. به همین دلیل، بازاریابی موبایلی اهمیت زیادی دارد. از ارسال پیامک و امکاناتی نظیر موقعیت‌یاب مکانی و QR کد گرفته تا اپلیکیشن‌های موبایل، روش‌های تبلیغ و اطلاع‌رسانی از طریق موبایل دارای تاثیر و بازدهی بالایی است.

جمع‌بندی

دلیل اینکه اهمیت بازاریابی دیجیتال در مقایسه با روش‌های سنتی بازاریابی افزایش یافته این است که از طریق آن می‌توان به‌طور موثر و بی‌وقفه با مخاطبان تعامل داشت و با آنها گفتگو کرد. بازاریابی دیجیتال شما را قادر می‌سازد که با هزینه کمتر، ارتباط نزدیک‌تری با مخاطبان و مشتریان‌تان ایجاد نمایید، رضایت آنها را کسب کنید، و اعتمادشان را بدست آورید.

نظرتون درمورد این مقاله چیه؟!
fa_IR
WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی اپچار اینجاست تا به سوالات شما پاسخ بده. هر سوالی دارید، بپرسید. در 24 ساعت آینده، در اسرع وقت به شما پاسخ میدیم.
? سلام. چه طوری می تونم کمکت کنم؟