حفظ و نگهداری وردپرس: 12 وظیفه مهم که باید انجام دهید

حفظ و نگهداری وردپرس: 12 وظیفه مهم که باید انجام دهید

آیا تا به حال برای‌تان این سوال پیش آمده که بعد از راه‌اندازی وب‌سایت وردپرس چه کارهایی را باید انجام دهید؟ معمولا کاربران بعد از اینکه سایتی را با وردپرس راه‌اندازی می‌کنند، کنترل‌های دوره‌ای مربوط به حفظ و نگهداری وردپرس را انجام نمی‌دهند تا وقتی که چیزی دچار مشکل شود! با انجام منظم وظایف مربوط به حفظ و نگهداری وردپرس می‌توانید اطمینان یابید که سایت وردپرس‌تان در همه حال بهترین عملکرد خود را دارد. در ادامه 12 وظیفه ضروری برای حفظ و نگهداری وردپرس که باید بطور منظم و متناوب انجام گیرد را توضیح میدهیم.

کی و چرا باید حفظ و نگهداری وردپرس را انجام داد

وب‌سایت وردپرسی شما یک سیستم پرقدرتی است که از اجزاء مختلف تشکیل شده. این اجزاء عبارتند از سرویس هاستینگ (میزبانی) سایت، خود نرم‌افزار وردپرس، پلاگین‌ها، و پوسته‌های گرافیکی آن.

به اینها محتوایی که تولید کرده‌اید، و متن و عکس‌های را هم اضافه کنید. مجموع این اجزاء وب‌سایت شما را می‌سازند و مورد توجه بازدیدکنندگان و مشتریان‌تان قرار می‌گیرند.

با این حال، این سیستم به مراقبت نیاز دارد و باید مطمئن شد که همواره عملکرد مطلوبی دارد. برای این کار، تعدادی وظایف حفظ و نگهداری وردپرس وجود دارد که چندان دشوار نیست و باید به طور منظم طبق یک برنامه زمانبندی شده انجام شود تا از عملکرد مطلوب سایت اطمینان حاصل گردد.

هر چند وقت یکبار باید وظایف مربوط به حفظ و نگهداری وردپرس را انجام داد؟

اگر سایت پرکار با حجم ترافیک بالایی دارید، هر سه ماه یکبار لازم است کارهایی را که مربوط به حفظ و نگهداری وردپرس است انجام دهید. در مورد سایت‌های کوچکتر که ترافیک و محتوای کمتری دارند، این کار را باید هر شش ماه یکبار انجام داد.

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به کارهایی که انجام آنها برای حفظ و نگهداری وردپرس ضروری هستند.

1- تعویض کلیه کلمه‌های عبور سایت

کلمه عبور اولین ابزار دفاعی شما برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به وب سایت‌تان است. شما همواره باید از کلمه‌های عبور قوی و منحصر به فرد برای همه حساب‌های آنلاین تان، از قبیل وب‌سایت وردپرس، حساب‌های FTP، و دیتابیس، استفاده کنید.

با این حال، حتی اگر از کلمه عبور قوی استفاده کنید، امکان دارد که کلمه عبورتان در معرض خطر قرار گرفته یا به سرقت رود؛ و شما هیچگاه از این اتفاق آگاه نشوید.

به همین دلیل، کارشناسان امنیت وردپرس توصیه می‌کنند که هر چند وقت یکبار کلیه کلمه‌های کلید سایت و بخش‌های مختلف آن را تغییر دهید تا جلوی دسترسی‌های غیر مجاز و سوء استفاده‌های احتمالی گرفته شود. بدین ترتیب، تغییر کلمه عبور یکی از مهمترین کارهایی است که برای حفظ و نگهداری وردپرس باید انجام پذیرد.

2- بکاپ گیری کامل از سایت

یکی از مهمترین کارهایی که در حفظ و نگهداری وردپرس باید انجام داد بکاپ‌گیری است. در وردپرس پلاگین‌هایی برای بکاپ‌گیری وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند به‌طور کاملا خودکار و طبق جدول زمانبندی شده‌ای، از کل سایت‌تان بکاپ بگیرید.

با این حال، ممکن است برنامه بکاپ‌گیری شما بدون هیچ دلیل مشخصی به یک باره از کار بیفتد یا درست عمل نکند.

بنابراین، بهتر است هر از چند گاهی برنامه بکاپ گیری‌تان را چک کنید و در صورت نیاز به‌صورت دستی بکاپ بگیرید. همچنین، پس از بکاپ‌گیری مطمئن شوید که فایل بکاپ به درستی در محل مورد نظر (مانند دراپ باکس، گوگل درایو، و غیره) ذخیره شده و مشکلی وجود ندارد.

3- به‌روز‌رسانی کلیه‌ی فایل‌ها

وردپرس دارای یک سیستم داخلی است که به‌روز‌رسانی هسته‌ی مرکزی وردپرس، پلاگین‌ها، و پوسته‌های گرافیکی را مدیریت می‌کند. شما همواره باید از آخرین نسخه وردپرس استفاده کنید و همه پلاگین‌ها و پوسته گرافیکی سایت‌تان را آپدیت کنید.

اما ممکن است شرایطی پیش آید که آپدیت به‌طور خودکار انجام نشود. به عنوان مثال، ممکن است حق اشتراک یک پلاگین پولی یا پوسته گرافیکی منقضی شود و نتواند عملیات به‌روز‌رسانی را انجام دهد.

در چنین مواقعی به صفحه آپدیت‌های وردپرس بروید و بطور دستی آپدیت‌ها را چک کنید. همه پلاگین‌ها و قالب‌هایی که نصب کرده‌اید را چک کنید و مطمئن شوید که همه آنها به روزرسانی شده‌اند.

4- حذف کامنت‌های اسپم

اگر از سیستم‌هایی که برای مقابله با کامنت‌های اسپم وجود دارند استفاده می‌کنید، نباید مشکل زیادی با کامنت‌های اسپم داشته باشید. اما گاهی اوقات این سیستم‌ها به اشتباه کامنت‌های صحیح را هم از فهرست کامنت‌ها حذف می‌کنند.

بنابراین، هر از چند گاهی به کامنت‌های اسپم شده نگاهی بیندازید تا اطمینان یابید که هیچ کامنت صحیح و معتبری به اشتباه اسپم نشده است. بعد از این کار، همه‌ی کامنت‌های اسپم را از وب‌سایت خود پاک کنید.

5- کنترل کلیه فرم‌های وردپرس

پلاگین‌های فرم‌ساز وردپرس، مانند WPForms، این امکان را به شما می‌دهند که به راحتی فرم‌های زیبایی را در وب‌سایت وردپرس‌تان ایجاد کنید. اما ممکن است به دلیل پیکربندی نادرست هاست وردپرس یا سرویس ارائه دهنده خدمات ایمیل، این فرم‌ها به درستی کار نکنند و ایمیل‌ها را نفرستند.

بنابراین، لازم است که کلیه فرم‌های وب سایت‌تان را چک کنید تا اطمینان یابید که همه چیز به خوبی کار می‌کند.

6- بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس

وردپرس اغلب دیتا را در دیتابیس وردپرس ذخیره می‌کند. کلیه محتوا، نظرات، کاربران، و تنظیمات سایت در دیتابیس آن ذخیره می‌شود. با این حال، با گذر زمان، اطلاعات غیرضروری زیادی ممکن است در دیتابیس‌تان ذخیره شود. این باعث می‌شود که حجم بکاپ وردپرس‌تان افزایش یابد و روی آپلود، دانلود، و بازیابی بکاپ‌تان تاثیر منفی بگذارد.

بنابراین لازم است که کار بهینه‌سازی دیتابیس را انجام دهید. این کار، که جزو وظایف حفظ و نگهداری وردپرس به حساب می‌آید، باعث بهبود عملکرد دیتابیس می‌شود.

7- انجام تست عملکرد

بسیاری از کاربران وردپرس در همان ابتدا که سایت‌شان را راه‌اندازی می‌کنند عملکرد آن را تست و بهینه‌سازی می‌کنند؛ اما بعدا فراموش می‌کنند که دوباره این کار را انجام دهند.

در طول این مدت نیز محتوا و مطالب جدیدی به سایت اضافه می‌شود، پلاگین‌های جدیدی نصب می‌شود، و حتی پوسته گرافیکی تغییراتی می‌کند. همه اینها می‌توانند بر عملکرد سایت تاثیر بگذارند.

سرعت بالای سایت نه تنها بر تجربه کاربری تاثیر مثبت می‌گذارد، بلکه در سئو هم موثر است. به همین خاطر باید به‌طور منظم عملکرد وب سایت‌تان را کاملا چک کنید.

هنگام بررسی عملکرد سایت، فقط صفحه خانه را چک نکنید. بلکه سایر بخش‌های پربیننده و صفحات مهم را هم بررسی کنید.

8- برطرف نمودن خطاهای 404

اگر کاربری بخواهد صفحه‌ای را باز کند که در سایت وجود ندارد، وردپرس صفحه خطای 404 را به او نمایش می‌دهد. اگر نمایش خطای 404 به‌خاطر اشتباه کاربر در تایپ آدرس سایت باشد جای نگرانی نیست، زیرا خطا از سوی کاربر بوده.

اما اگر نمایش خطای 404 به دلیل عدم وجود صفحه مورد نظر در سایت باشد، و مثلا صفحه از روی سرور حذف شده باشد، به تجربه کاربری لطمه خواهد زد.

بنابراین لازم است که به‌طور منظم خطاهای 404 سایت‌تان را پیدا کنید و آنها را برطرف نمایید.

9- برطرف نمودن لینک‌های شکسته

هرچه سایت‌تان بزرگتر می‌شود بیشتر متوجه می‌شوید که برخی سایت‌های خارجی که به آنها در مطالب قدیمی‌ترتان لینک داده بودید (لینک‌های بیرونی) دیگر وجود ندارند. برخی از آن سایت‌ها ممکن است به مکان‌های دیگری انتقال داده شده باشند، و برخی دیگر هم ممکن است که کلا ناپدید شده باشند.

مساله لینک‌های شکسته صرفا محدود به لینک‌های بیرونی نمی‌شود. این مساله ممکن است در داخل سایت‌تان هم اتفاق بیفتد. یعنی ممکن است بطور تصادفی در لینک دادن به صفحات و عکس‌ها دچار اشتباه شوید و ناخواسته لینک شکسته ایجاد کنید. لینک‌های شکسته به تجربه کاربری آسیب میزنند و نرخ دفع کاربر را افزایش می‌دهند.

در برنامه بازبینی و حفظ و نگهداری وردپرس حتما لینک‌ها را چک کرده و آنهایی که شکسته‌اند را درست کنید.

10- کنترل محتوا و سئوی سایت

کار دیگری که باید در سرویس دوره‌ای حفظ و نگهداری وردپرس انجام دهید، بازبینی دقیق محتوای سایت است. برای این کار باید از Google Search Console و Google Analytics استفاده کنید.

حفظ و نگهداری وردپرس

سرویس آنالیتیکس گوگل به شما می‌گوید که بازدیدکنندگان‌تان از کجا می‌آیند و در وب‌سایت‌تان چه کاری انجام می‌دهند. این اطلاعات به شما می‌گوید که بازدیدکنندگان از کجا آمده‌اند، چه مطالبی را دیده‌اند، و آیا تبدیل به مشتری شده‌اند یا خیر.

سرویس کنسول جستجوی گوگل نیز تحلیل‌های مربوط به جستجو را به شما نشان می‌دهد. با استفاده از این سرویس می‌توانید متوجه شوید که سایت‌تان برای کدام کلیدواژه ها در گوگل ظاهر می‌شود. شما می‌توانید این کلیدواژه ها را دسته‌بندی کنید تا کلمات مفیدتر را بیابید و مطالب آنها را آپدیت کنید تا در نهایت کاربران بیشتری را جذب کنند.

11- بهینه‌سازی عکس‌های سایت وردپرس

عکس‌ها زمان بیشتری می‌برند تا لود شوند و به همین خاطر باعث کاهش سرعت صفحه سایت می‌شوند. هرچه حجم عکس بیشتر باشد، سرعت لود صفحه را بیشتر کاهش می‌دهد. موقع بررسی عملکرد سایت متوجه بعضی از این عکس‌های حجیم خواهید شد. اما به احتمال زیاد متوجه عکس‌هایی که در صفحه‌ها و مطالب کم‌بیننده هستند نخواهید شد.

اگر تامین و ورود اطلاعات در سایت توسط چند نفر انجام می‌شود، احتمال دارد که همه این افراد به اندازه شما مراقب حجم عکسها نباشند و عکس‌های پرحجم را در سایت آپلود کنند.

بنابراین، هنگام حفظ و نگهداری وردپرس، به کتابخانه و پوشه عکس‌ها هم توجه کنید تا دچار مساله‌ی عکس‌های غیر بهینه نشوید. با این کار می‌توانید عکس‌هایی که امکان کاهش ابعاد را دارند، یا عکس‌هایی که بیش از حد حجیم هستند را پیدا کنید.

12- بررسی امنیت وردپرس

برخی از کاربران وردپرس تا وقتی که سایت‌شان کند نشده یا رتبه‌شان در گوگل پایین نیامده متوجه نمی‌شوند که به سایت‌شان حمله شده است.

ما پیش از این به برخی از اقدامات احتیاطی در رابطه با امنیت وردپرس، مانند تغییر کلمه عبور و تهیه نسخه بکاپ از سایت، اشاره کردیم. علاوه بر اینها، لازم است که به‌طور منظم دسترسی‌های سایت و لاگ خطاها را چک کنید تا مطمئن شوید هیچ‌گونه اتفاق غیرعادی در سایت‌تان نمی‌افتد.

نظرتون درمورد این مقاله چیه؟!
fa_IR
WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی اپچار اینجاست تا به سوالات شما پاسخ بده. هر سوالی دارید، بپرسید. در 24 ساعت آینده، در اسرع وقت به شما پاسخ میدیم.
? سلام. چه طوری می تونم کمکت کنم؟