تفاوت نرم افزار موبایل  و اپلیکیشن موبایل

تفاوت  بین نرم افزار موبایل  و اپلیکیشن موبایل  چیست؟

قبل از اینکه تفاوت های نرم افزار موبایل و اپلیکیشن موبایل را توضیح دهیم لازم می دانیم شما را با تعاریف نرم افزار و اپلیکیشن آشنا سازیم.

نرم افزار (software):

جان توکی در سال 1958 میلادی به مجموعه ای از برنامه های رایانه ای ، رویه ها و مستندات که وظایف  مختلفی را روی سیستم رایانه ای برعهده دارند  را نرم افزار نامید .نرم افزار متشکل از زبان برنامه نویسی ماشین است که شامل گروهی از مقادیر دودویی بوده و دستورالعمل پردازنده را تعیین می کند.

در علوم رایانه ای نرم افزار را از نظر فنی  به سه زیر شاخه اصلی تقسیم میکنند:

1.نرم افزار پایه:

نرم افزارهای هستند که  در قالب ابزاربه برنامه نویس برای نوشتن برنامه های کامپیوتری کمک می کنندکه شامل : کامپایلرها، مترجم ها،ویرایشگرهای متن هستند.

2.نرم افزار سیستمی :

نرم افزارهایی هستند که به راه اندازی و اجرای سخت افزارهای رایانه ای کمک می کنند و برنامه نویس  را  در امر جداسازی و انتزاع زبان برنامه نویسی از سخت افزار ،حافظه و سایر اجزاءمرکب درونی یک رایانه یاری می رساند که شامل : سیستم عامل ها،درایورها،سرورها،و برنامه های جانبی سیستمی هستند.

3.نرم افزار کاربردی:

نرم افزارهای هستند که به  کاربر نهایی در امر انجام یکسری کارها یاری می رساند. که شامل: نرم افزارهای آموزشی،کسب و کار، پایگاه داده، واژه پردازها  واپلیکیشن ها هستند.

اپلیکیشین (Application):

به نرم افزار کاربردی کامپیوتری می گویند که برای انجام یکسری کارها برای کاربران طراحی می شودکه از طریق موبایل ، کامپیوتر، تبلت قابل دانلود و دسترسی می باشد .

حال که با تعریف کلی اپلیکیشن و نرم افزار آشنا شدید در ادامه به بررسی اپلیکیشن موبایل و نرم افزار موبایل و تفاوت های این دو می پردازیم:

نرم افزار موبایل:
مجموعه ای از برنامه های سیستم عامل تلفن همراه که قابل نصب و اجرا هستند و که بطور مستقیم از پردازنده سیستم موبایل (cpu) به سمت آن‎ هدایت می‌شود، را بر عهده دارد. عملکرد آنها را کاربر به صورت غیرمستقیم دریافت می کند.   از سیستم عامل موبایل نیز می‌توان به عنوان یک برنامه نرم افزاری یا Software Program یاد کرد که در درون خود مجموعه‎ای از نرم افزارهای موبایل را جا می‌دهد که در اینجا نیز شما تنها عملکرد سیستم عامل موبایل را دریافت می‌کنید.

اپلیکیشن موبایل:
نرم افزارهایی هستند که ارتباط مستقیم با پردازنده‎های سیستم عامل گوشی همراه دارند و مستقیماً درخواست‎های کاربران را انجام می‌دهند.

به عبارت دیگر، در حالی که اپلیکیشن زیر مجموعه نرم افزارها به شمار می‎رود، نرم افزار یک اپلیکیشن محسوب نمی‎شود.

تفاوتهای نرم افزار موبایل و اپلیکیشن موبایل:

1.اپلیکیشن در واقع یک نرم افزار می باشد. در صورتی که نرم افزار  مجموعه ای از برنامه های سیستمی تلفن همراه می باشد.

به عبارتی می توان گفت: نرم افزارهای موبایل بستر و شرایطی را ایجاد  می‌کنند که به وسیله آنها  می‌توان اپلیکشین‎های موبایل را نصب و اجرا نمود.

2.اپلیکیشن های موبایل برای کاربر قابل رؤیت و ملموس تر است در صورتی که نرم افزار موبایل غیر قابل مشاهده هستند.

3. اپلیکیشن  موبایل ارتباط مستقیم با پردازنده های سیستم عامل گوشی دارند و درخواست کاربران را مستقیما انجام میدهد ولی نرم افزارهای موبایل وظیفه خواندن دستورالعمل‎هایی که بطور مستقیم از پردازنده سیستم موبایل (cpu) به سمت آن‎ هدایت می‌شود، را بر عهده دارد.و مستقیما کاربر چیزی را دریافت نمی کند.

نظرتون درمورد این مقاله چیه؟!
fa_IR
WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی اپچار اینجاست تا به سوالات شما پاسخ بده. هر سوالی دارید، بپرسید. در 24 ساعت آینده، در اسرع وقت به شما پاسخ میدیم.
? سلام. چه طوری می تونم کمکت کنم؟