کارهایی که باید قبل از طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و iOS انجام دهید

کارهایی که باید قبل از طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و iOS انجام دهید.

چنانچه تصمیم گرفته اید به «عصر موبایل» گام بگذارید و قصد طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و  ios دارید، به شما تبریک میگوییم. در عین حال، باید بدانید که طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و iOS، و پیاده سازی موفقیت آمیز آن، کار ساده ای نیست و به برنامه ریزی، مهارت، و پشتکار نیاز دارد. اما جای نگرانی نیست، زیرا در مسیر درستی قرار گرفته اید و کسب و کارتان از فواید این اقدام شما بهره منده خواهد شد.

پیش از آنکه اقدام به طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و iOS برای کسب و کارتان کنید باید به این بیندیشید که اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و  ios  شما قرار است چه مشکلی را حل کند و چه گره ای از کار مشتریان باز نماید. هدف چیست، و اپلیکیشن شما چه امکاناتی باید داشته باشد. این مهمترین مرحله در فرآیند طراحی و پیاده سازی اپلیکیشن تلفن همراه است.

کارهایی که باید قبل از طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و ios  انجام دهید

 قصد و هدف طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و iOS

تعیین «هدف» راحت ترین و در عین حال سخت ترین کاری است که باید انجام دهید! از این جهت ساده است که هدف شما طبیعتا بیانگر کار و فعالیتی است که در حال حاضر انجام میدهید و از طریق آن درآمدزایی میکنید. بنابراین، اپلیکیشن شما نیز باید همان هدف را دنبال کند.

اما سخت است زیرا هدف از طراحی برنامه اندروید و iOS باید به شکل دقیق، روشن، و قابل سنجش بیان شود و تمام جزئیات کار در آن مشخص شود. همچنین، برای سنجش موفقیت باید شاخص های اندازه گیری هدف تعریف شود.

بدین ترتیب، برای تعیین هدف باید به این سوالات به دقت پاسخ دهید:

اپلیکیشن شما قرار است چه مشکلی را حل کند، و چگونه این کار را بهتر از دیگران انجام خواهد داد؟
اگر قرار نیست مشکلی را حل کند، چه خدمت یا ارزش افزوده ای به کاربران میدهد؟
چه امکانات و مزایایی را قرار است از طریق اپلیکیشن موبایل به مخاطبانتان ارائه بدهید، که از طریق کامپیوتر نمیتوان ارائه داد؟
چه چیز در هدف و کارکرد، اپلیکیشن شما را از سایر اپلیکیشن های مشابه متمایز میسازد؟

موفقیت شما وابسته به «هدف» اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و ios  است. به همین دلیل، تعیین هدف معمولا طولانی ترین مرحله است و باید به درستی انجام شود. پس از تعیین هدف آن را در 1 تا 2 جمله بصورت دقیق شرح دهید. در طول طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و iOS و حین پیاده سازی آن همواره به هدفی که تعیین کرده اید رجوع کنید و مراقب باشید که از آن منحرف نشوید.

– کارکرد و محتوا

«وب سایت» رسانه مناسبی برای ارائه محتوای متنوع و اطلاعات زیاد است. اما اپلیکیشن موبایل بیشتر برای ارائه محتوا و اطلاعات مختصر و مفید در قالب «ساده و فوری» مناسب است. از این رو، نباید حجم انبوهی از محتوا و اطلاعات را بر روی اپلیکیشن موبایل عرضه کرد. اپلیکیشن شما باید یک راه دسترسی ساده و سریع به اطلاعات مهم و مفید باشد، و بتوان با یک اشاره به هدف مورد نظر رسید.

محتوای خود را دم دست قرار دهید. کالا و خدمات شما باید به راحتی در دسترس قرار گیرد. میتوانید بخش های مهم آن را در صفحه خانگی قرار دهید تا برای یافتن اطلاعات نیاز نباشد کاربران خیلی جستجو کنند.

اطلاعات مورد نظر را بلافاصله ارائه دهید. توجه و دقت مخاطب در مواقعی که نیاز فوری به اطلاعات دارد یا هنگامی که در حال حرکت است کاهش پیدا میکند، و به همین دلیل زمان کمتری را صرف خواندن مطالب طولانی میکند. بنابراین، در همان پاراگراف اول یا دوم به اصل مطلب اشاره کنید و سپس در ادامه آن را شرح و بسط دهید.

کاربر را مجبور نکنید برای یافتن پاسخ خود کل صفحه را به دقت بخواند.
کوتاه و مختصر بنویسید. خواندن یک متن طولانی در صفحه کوچک موبایل کار ساده ای نیست. پس مطالب تان را فشرده و جمع و جورتر بنویسید و منظور خود را در 2 یا 3 جمله کوتاه برسانید.

از عکس بیشتر استفاده کنید. بررسی ها نشان داده است که کاربران توجه بیشتری به عکس و ویدئو میکنند تا به متن! البته، این بدین معنا نیست که از محتوای نوشتاری استفاده نکنید، بلکه باید از عکس و محتوای بصری مرتبط با متن نیز در پس زمینه یا در بین پاراگراف ها استفاده کنید.

طرح و ساختار

طرح اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و  ios شما باید مرتبط با طرح برند تان باشد. بنابراین، از لوگو، رنگ، و عناصر گرافیکی برندتان در طراحی گرافیکی اپلیکیشن استفاده کنید. این نکات شما را در ایجاد طرح و ساختار مناسب یاری خواهد کرد:

به قابلیت ها و محدودیت های دست انسان توجه کنید. باید طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و iOS به گونه ای باشد که بتوان با یک دست و انگشت شست به راحتی از آن استفاده کرد.

از «قانون 3 لمس» استفاده کنید. برخی اپلیکیشن ها محتوای خیلی زیاد و چند لایه ای ارائه میدهند که کاربر را گیج و خسته میکند. ولی ما طرفدار قانون 3 لمس هستیم. طبق این قانون، هر بخش یا محتوا باید حداکثر در 3 لایه پس از صفحه خانگی قرار گیرد به طوری که بتوان با 3 مرتبه لمس کردن صفحه به بخش یا محتوای مورد نظر رسید.

استفاده از دکمه های فراخوان اقدام. اپلیکیشن شما باید دارای دکمه و آیکون های هدایت کننده مناسب جهت حرکت بین صفحات باشد. این دکمه ها را میتوان بر روی نواری در پایین صفحه قرار داد به گونه ای که جلب توجه کند و به راحتی با انگشت شست قابل لمس باشد.

علاوه بر دکمه های هدایت کننده، از دکمه های فراخوان اقدام نیز استفاده کنید. زیرا باید در هر بخش از کاربر بخواهید اقدامی که مورد نظرتان است را انجام دهد.

نقشه همه چیز را بکشید. از نمودار و وایرفریم برای کشیدن ساختار اپلیکیشن استفاده کنید. از این طریق، بهتر میتوانید متوجه حس، تمایلات، و رفتار کاربران نسبت به اپلیکیشن خود شوید، و بر اساس آن طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و iOS را انجام دهید.

مشتری هدف
برای تعیین مخاطب و مشتری هدف باید «پرسونا» و «سناریو» ایجاد کنید. پرسونا یعنی «شخصیت سازی فرضی مخاطبان با در نظر گرفتن سن، جنسیت، شغل، محل زندگی، تعداد اعضاء خانواده، علایق، و سایر اطلاعات آنها». سناریو نیز «شرایط و مراحل فرضی است که در آن کاربر قدم به قدم اقدامات مورد نظر برای رسیدن به هدف را انجام میدهد».

با ایجاد «پرسونا» و «سناریو» میتوانید درک بهتری از ویژگی ها و شرایط مخاطب بدست آورید و بر اساس آن محتوای مرتبط و مناسب ایجاد کنید.

حال اگر اپلیکیشن شما قرار است فقط یک نوع مخاطب داشته باشد، باید شاخ و برگ های اضافی و نامرتبط را حذف کنید، کارکرد و امکاناتی که در اختیار او قرار میدهید را مشخص کنید، و آن را بطور مستقیم در دسترس او قرار دهید.

گاهی اوقات نیز ممکن است شما بیش از یک نوع مخاطب داشته باشید. به عنوان مثال، در یک اپلیکیشن «مدرسه»، گروه مخاطبان شما عبارت است از دانش آموزان، والدین، و آموزگاران. در این حالت طراحی برنامه اندروید و iOS باید به گونه ای باشد که هر گروه از این مخاطبان اطلاعات و محتوایی که به آن نیاز دارند را بدست آورند.

به عنوان مثال، دانش آموز به برنامه کلاس ها و امتحانات نیاز دارد، در حالی که والدین باید به اطلاعات حضور و غیاب فرزندشان، کارنامه، فرم های مدرسه، و جلسات اولیاء و مربیان دسترسی داشته باشد. بنابراین، باید با ایجاد حساب های کاربری مختلف میتوان اطلاعات و محتوای مورد نیاز هر کاربر را بصورت جداگانه در اختیار او قرار داد. از این طریق هر کاربری که وارد اپلیکیشن میشود به محتوای مربوط به خود دسترسی پیدا میکند.

برخورداری از ویژگی های اصلی

در فرآیند تولید محصول، اصطلاحی وجود دارد که به آن «محصول حداقلی قابل حیات» یا «کمینه محصول پذیرفتنی» گفته میشود و به محصولی اطلاق میگردد که از ویژگی ها و امکانات کافی برای کسب رضایتمندی مشتریان اولیه برخوردار بوده و از طریق بازخوردگیری توسعه میابد.

در ساخت اپلیکیشن موبایل میتوان این روش را به کار گرفت، به گونه ای که در نسخه اولیه اپلیکیشن امکانات مهم و اصلی را عرضه کرد، و سپس با دریافت بازخورد از مشتریان اقدام به توسعه و تکمیل آن نمود.

با استفاده از این روش ضمن دریافت نظرات و پیشنهادات کاربران، میتوانید مسیر توسعه را به درستی انتخاب کرده و از اتلاف منابع جلوگیری نمایید. البته برای این کار نیز باید قوانین مربوط به ساخت اپلیکیشن را رعایت کنید.

نظرات و بازخوردهای دریافتی از مشتریان به شما در پاسخ دادن به این سوالات کمک میکند:

استفاده از اپلیکیشن برای کاربران آسان است یا دشوار؟
ایرادات اپلیکیشن که باید رفع شود کدامند؟
نقاط ضعف و قوت اپلیکیشن چیست؟

آیا اپلیکیشن در راستای اهداف کسب و کار و انتظارات مشتریان قرار دارد؟
آیا عملکرد اپلیکیشن بهینه است؟
مشتریان به چه امکانات و ویژگیهایی بیشتر تمایل دارند؟

برای ارزیابی عملکرد اپلیکیشن و سنجش موفقیت آن باید به بررسی و اندازه گیری شاخص های سنجش اهداف که از پیش تعیین کرده اید بپردازید. بنابراین، پس از خواندن این مقاله مجددا به ابتدای آن بروید و ببینید که آیا طراحی، محتوا، ویژگی، و امکانات اپلیکیشن تان مطابق با اهداف آن است یا خیر. اطمینان یابید که اپلیکیشن شما از عهده حل مشکل و ارائه خدمات به خوبی بر می آید.

اگر برای ساخت اپلیکیشن اندروید و اپلیکیشن iOS     آماده اید، یا سوالی در این باره دارید با ما تماس بگیرید. خدمات و محصولات ما در زمینه طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و iOS و ساخت انواع افزونه ها برای کسب و کارهای مختلف میتواند به شما کمک کند.

نظرتون درمورد این مقاله چیه؟!
fa_IR
WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی اپچار اینجاست تا به سوالات شما پاسخ بده. هر سوالی دارید، بپرسید. در 24 ساعت آینده، در اسرع وقت به شما پاسخ میدیم.
? سلام. چه طوری می تونم کمکت کنم؟