هنگام طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و ios باید به ASO نیز توجه داشته باشید

هنگام طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و ios باید به ASO نیز توجه داشته باشید.

اگر متخصص نرم افزار یا وب سایت هستید احتمالا با اصطلاح «SEO» یا «بهینه سازی موتورهای جستجو» آشنایید. اما آنهایی که تخصص شان طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و  ios  است با عبارت سه حرفی دیگری آشنا هستند که در کارشان مهمتر است، و آن «ASO» است، به معنای «بهینه سازی اپ استور» .

امروزه اغلب کاربران، اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و ios مورد نظر خود را در اپ استورها جستجو میکنند. بررسی های اخیر نشان داده است که 63 درصد کاربران اپل و 58 درصد کاربران اندروید اپلیکیشن مورد نظر خود را از طریق جستجو در اپ استورهای اندروید و iOS می یابند.

همچنین، جستجو در اپ استور برای یافتن اپ مورد نظر 2 برابر بیشتر از سایر روشها مانند مراجعه به فهرست اپ های پرطرفدار است. بنابراین، برای بهتر دیده شدن اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و ios و جذب مخاطبان بیشتر علاوه بر تبلیغات و بازاریابی به بهینه سازی اپ استور یا ASO نیز قطعا نیاز است.

بنابراین، چنانچه اپ های جدید و تازه وارد استانداردهای ASO را رعایت کنند میتوانند با اپ های مطرح و شناخته شده موجود در بازار رقابت کنند. اما در صورتی که این استانداردها را رعایت نکنند، هر چقدر هم که هوشمند و کاربردی باشند، به احتمال زیاد نادیده گرفته میشوند و موفق نخواهند بود.

هر محصولی که ساخته میشود باید با رسانه ای که بر روی آن منتشر میشود تناسب داشته باشد. طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و  ios نیز باید متناسب با اپ استورها باشد و اغلب شرکت های اپلیکیشن ساز حرفه ای و باسابقه به این امر واقف اند. بنابراین، لازم است ابتدا اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و ios خود را با برنامه ریزی قبلی طراحی کرده و حین ساخت آن به نکات مهمی که در این رابطه وجود دارد  توجه داشته باشید.

برای طراحی و ساخت اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و ios نیز روش های مختلف با شرایط، هزینه، و ویژگی های گوناگون وجود دارد. پس از طراحی اپلیکشن فروشگاهی اندروید و ios باید به سراغ بازاریابی و ASO رفت.

برای موفقیت در ASO باید 2 هدف را دنبال کنید:

دیده شوید
توجه مخاطب را جلب کنید

اگر این اهداف را به درستی دنبال کنید، با اطمینان میتوان گفت که 90 درصد راه را پیموده اید. البته این کار ساده ای نیست و ماجرا در عمل کمی پیچیده خواهد شد. به همین خاطر ما در ادامه اصولی که باید هنگام طراحی اپلیکیشن موبایل مد نظر قرار دهید را شرح خواهیم داد و به شما اطمینان میدهیم که با برنامه ریزی و اقدامات صحیح حتما در ASO موفق خواهید شد.

اصول ASO برای طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندروید

از کلمات کلیدی در عنوان اپ خود استفاده کنید.

کلمات کلیدی مرتبط با اپ خود را مشخص کنید و بهترین آنها را در عنوان اپ خود به کار برید. با این کار توجه بیشتری را جلب میکنید و در نتیجه بازدید کاربران از اپ شما افزایش میابد. بررسی هایی که بر روی 200 اپ موفق انجام شده نشان میدهد که استفاده از کلمه کلیدی در نام اپ باعث ارتقاء 10.3 درصدی رتبه آن میشود.

عنوان اپ شما باید کمتر از 25 کاراکتر باشد.

در پیش نمایش اپ استور فقط 25 کاراکتر اول نمایش داده میشود و کاراکترهای بعدی حذف میشوند. بنابر این چنانچه عنوان شما بیش از 25 کاراکتر باشد بصورت ناقص نمایش داده میشود و توجه کاربران را جلب نمیکند.

اگر درست کار میکند تغییرش ندهید.

اگر طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و  IOS خود را قبلا انجام داده و در اپ استور منتشر کرده اید، و اکنون با خواندن این مقاله احساس میکنید که باید عنوان خود را تغییر دهید، توصیه میکنیم دست نگه دارید. اگر اپ شما در جذب مخاطبان موفق بوده، بهتر است به آن دست نزنید. در عوض، اجازه دهید عنوان آن شناخته شود و دهان به دهان بچرخد.

از کلمات کلیدی طولانی در شرح اپلیکیشن فروشگاهی اندروید استفاده کنید.

استفاده از کلمات کلیدی طولانی، که به آن «کلمات کلیدی دنباله دار» نیز گفته میشود، باعث میشود موقعی که کاربر کلمه مرتبط با اپ شما را در اپ استور جستجو میکند شانس تان برای قرار گرفتن در فهرست اپ های پیشنهادی بیشتر شود.

به عنوان مثال، اگر قصد دارید اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی بسازید، طبیعتا نباید اسم آن را «آموزش آشپزی و شیرینی پزی» بگذارید. اما با قراردادن جمله «آموزش آشپزی و شیرینی پزی» در شرح اپلیکشن، میتوانید کاربرانی را که کلمه «آشپزی» و «شیرینی پزی» را در اپ استور جستجو میکنند جذب کنید.

از اسکرین شات و ویدئو بطور موثر استفاده کنید.

اسکرین شات یکی از اولین چیزهایی است که افراد درباره اپ شما میبینند. هر عکس باید مزیتی از اپلیکیشن شما را نشان دهد. میتوانید برای توضیح بیشتر موضوع عکس از متن استفاده کنید. البته معمولا 2 عکس اول بیشتر از سایر عکس ها دیده میشوند و تاثرگذارترند.

بنابراین 2 عکس اول را باید به درستی انتخاب کنید. همچنین، گوگل پلی و اپ استور iOS امکان قرار دادن ویدیوی کوتاه برای معرفی و نمایش ویژگی های اپ را در اختیارتان میگذارند.

اپ فروشگاهی اندروید و  IOS خود را در موضوعات و دسته بندی های مرتبط بیاورید.

گاهی اوقات، کاربران بجای جستجوی کلمات کلیدی یا عنوان اپلیکیشن در اپ استور، از دسته بندی های موضوعی موجود برای یافتن اپ مورد نظر خود استفاده میکنند. به عنوان مثال، اگر به دنبال اپ «آموزش نوازندگی گیتار» یا «نقشه راه های استان اصفهان» باشند احتمالا داخل دسته بندی «موسیقی» یا «نقشه» را در اپ استور جستجو میکنند.

در واقع، جستجو بر اساس دسته بندی حدود 80% کلیه جستجوها در اپ استور را تشکیل میدهد. با قرار دادن اپ خود در موضوعات و دسته بندی های مرتبط میتوانید بالاتر از دیگران قرار گیرید. البته توجه داشته باشید که  تعداد اپلیکیشن های موجود در دسته بندی های پرکاربرد بسیار زیاد است و رقابت در این دسته بندی ها خیلی شدید و دشوار است. بنابراین باید ارزیابی های لازم در این زمینه را هنگام طراحی اپلیکیشن موبایل خود به عمل آورید.

گرافیک زیبا و جذاب داشته باشید.

طرح و گرافیک آیکون اپ شما باید زیبا و جذاب باشد، طوری که هم جلب توجه کند و هم زمینه فعالیت شما را توصیف کند. به عنوان مثال، طرح دوربین عکاسی که در آیکون اینستاگرام بکار رفته است، هم زیباست و هم مشخص میکند که این اپلیکیشن در زمینه عکاسی و اشتراک گذاری تصویر فعالیت میکند. پس، علاوه بر انتخاب عنوان و شرح مناسب، باید به گرافیک اپلیکیشن نیز بپردازید.

الگوریتم اپ استورها به گونه ای است که واکنش مثبت کاربران نسبت به اپلیکیشن های مختلف را تشخیص میدهد. بنابراین چنانچه واکنش کاربران نسبت به اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و IOS شما مثبت باشد، اپ استور متوجه آن خواهد شد و اپ شما را به کاربران بیشتری پیشنهاد خواهد داد.

درصورتی که از این نکات و ترفندها به طور موثر در طراحی اپلیکیشن موبایل خود استفاده کنید به نتیجه مطلوب، یعنی دانلود بیشتر، دست خواهید یافت؛ و دانلود بیشتر یعنی رتبه بالاتر در اپ استور. بنابراین، از تمام امکانات و ابزارهای مفید برای طراحی و ساخت اپلیکیشن اندروید یا iOS بطور کارآمد و بهینه استفاده کنید، اما فراموش نکنید که قدم آخر را محکم بردارید. ASO را فراموش نکنید.

نظرتون درمورد این مقاله چیه؟!
fa_IR
WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی اپچار اینجاست تا به سوالات شما پاسخ بده. هر سوالی دارید، بپرسید. در 24 ساعت آینده، در اسرع وقت به شما پاسخ میدیم.
? سلام. چه طوری می تونم کمکت کنم؟