اپ HTML5 چیست؟

اپلیکیشن موبایل HTML5 چیست؟

برنامه نویسان و توسعه دهندگان میتوانند از HTML5 برای تسهیل فرآیند طراحی و توسعه اپلیکیشن موبایل استفاده کنند. البته، اپ HTML5 ساخته میشوند بدون عیب و اشکال نیستند، و عملکردشان به خوبی اپلیکیشن های بومی (Native) نیست.

زبان HTML5، آن طور که ویکی پدیا توضیح داده، «زبان نشانه‌گذاری ابرمتنی5 است برای ساختن و ارائهٔ محتوا برای شبکه جهانی وب. این پنجمین تجدید نظر از استاندارد اچ‌تی‌ام‌ال است، که در سال 1990 ایجاد و در سال 1997 به عنوان HTML4 استاندارد شده‌ است، و تاکنون همچنان در دست توسعه ‌است.

اهداف اصلی اچ‌تی‌ام‌ال5 بهبود این زبان به صورتی است که از جدیدترین فناوری‌های چند رسانه‌ای پشتیبانی کند در حالی که هم به راحتی توسط انسان‌ها قابل خواندن باشد وهم به طور مداوم توسط رایانه‌ها و دستگاه‌ها مانند مرورگرهای وب، تجزیه کننده‌ها و غیره، قابل درک باشد.»

برخی از شرکت ها و کسب و کارها برای تسهیل و ساده تر شدن پروسه توسعه اپلیکیشن فروشگاهی خود، و نیز کاهش هزینه و پیچیدگی های آن، به HTML5 مراجعه میکنند.

در برخی مواقع، اپلیکیشن HTML5 میتواند جایگزین ساده تری برای اپلیکیشن های Native باشد، مشروط بر آنکه همه چیز به درستی انجام شده باشد. چنانچه شرکت یا سازمانی بخواهد اپلیکیشن موبایلی طراحی و توسعه دهد که بین پلتفرمی باشد و هم با سیستم عامل اندروید و هم با سیستم عامل iOS کار کند، میتواند از HTML5 استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: سیستم عامل موبایل: اندروید گوگل یا iOS اپل؟

اپلیکیشن های HTML5 هم، البته، خیلی بدون مشکل و چالش نیستند. این اپلیکیشن ها، از لحاظ عملکردی و امنیتی دارای نقطه ضعف هایی هستند. همچنین، تجربه کاربری اپ HTML5 نیز معمولا به خوبی اپ های Native نیست.

اپلیکیشن HTML5 چیست؟

اپلیکیشن HTML5 را میتوان یکبار نوشت و همه جا از آن استفاده کرد! این نوع اپلیکیشن در واقع مجموعه ای از صفحات وب است که توانایی های پیشرفته تری در زمینه نمایش صدا و تصویر، و فایل های گرافیکی و انیمیشن دارد، و بصورت آفلاین هم کار میکند.

زبان HTML5 به ندرت به تنهایی کاربرد دارد. اکثر اپلیکیشن های HTML5 با CSS، که مخفف Cascading Style Sheets است و شکل ظاهری صفحات وب و چگونگی نمایش اجزاء آن را در مرورگر تعریف میکند، و JavaScript، که از API های مورد نیاز برای کارکردن با متن، اشیاء، و آرایه ها تشکیل شده، کار میکند.

اغلب مرورگرهای اصلی و معتبر از این تکنولوژی ها پشتیبانی میکنند، و امکان اجرای اپلیکیشن موبایل تحت وب را در انواع دستگاه های موبایلی فراهم میکنند.

توسعه اپلیکیشن موبایل HTML5 چگونه است

چارچوب های نرم افزاری توسعه اپلیکیشن موبایل HTML5، دارای کتابخانه هایی از فایل های CSS و JavaScript است که توسعه دهندگان میتوانند آنها را در HTML بکار برند. این چارچوب های نرم افزاری (فریم ورک)، بسیاری از مسائل و خطاهایی که هنگام ساخت اپلیکیشن HTML5 رخ میدهد را مدیریت و مرتفع میکند.

به عنوان مثال، یک چارچوب نرم افزاری معتبر میتواند عناصر دام (DOM – Document Object Model) که مدل شیء گرای سند است را دستکاری و بازیابی کرده و به بهبود آن کمک کند.

چارچوب نرم افزاری (Frameworks)، انجام کارهایی که به JavaScript مربوط هستند، نظیر تغییرات صفحه نمایش و مرور لیست را، راحت تر میکند. در نتیجه، شاید ساخت اپلیکیشن HTML5 برای توسعه دهندگان مبتدی و کم تجربه مناسب تر باشد.

همه فریم ورک ها یکسان نیستند، و هریک از آنها محدودیت و مسائل خاص خود را دارند؛ و اگر یک اپلیکیشن از بخش ها و پیچیدگی های زیادی برخوردار باشد، احتمال بروز مسائل و مشکلات افزایش پیدا میکند.

تفاوت ها و اختلافات جزئی بین موبایل ها و مرورگرها نیز بر عملکرد اپلیکیشن در محیط های مختلف تاثیر میگذارد. از این رو، توسعه دهندگان معمولا اپلیکیشن خود را بر اساس برخی پارامترهای مشترک بین انواع موبایل و مرورگرها طراحی میکنند تا از این طریق اطمینان یابند که اپ آنها در همه محیط ها به درستی کار میکند.

البته این کار ممکن است به تجربه کاربری (UX – User Experience) اپلیکیشن، که نقش مهمی در میزان استفاده کاربران از اپلیکشن موبایل دارد، لطمه بزند. با این حال، توسعه دهندگانی که به خوبی آموزش دیده اند و تجربه کافی دارند میتوانند اپلیکیشن های تحت وب امن و کارآمدی بسازند.

ملاحظات ساخت اپلیکیشن HTML5 چیست؟

محدودیت های حافظه و عملکرد، ملاحظات کلیدی در توسعه اپلیکیشن موبایل HTML5 هستند. توسعه دهندگان باید جریان صفحه ها و پیاده سازی DOM را به دقت کنترل کنند. هرچه مدل شیء پیچیده تر باشد، پیاده سازی آن نیز طولانی تر خواهد بود.

و از همه مهمتر، توسعه دهندگان باید تجربه کاربری (UX) را همواره مد نظر قرار دهند. برای اطمینان از کیفیت UX، اپ های موبایل HTML5 باید سبک باشند تا عملکردشان دچار اشکال نشود.

علاوه بر این، باید اپلیکیشن را روی پلتفرم های مختلف با ابعاد صفحه، مرورگر، و سیستم عامل های گوناگون اجرا و امتحان کرد و از عملکرد مطلوب آن اطمینان یافت. اکثر اپلیکیشن ها باید بتوانند در وضعیت آفلاین هم کار کنند، تا چنانچه اینترنت قطع شد دچار مشکل نشوند.

اپ HTML5 در مقایسه با اپ Native بومی

برخلاف اپلیکیشن HTML5، زبان برنامه نویسی در اپ Native باید دقیقا مطابق با زبان سیستم عاملی باشد که قرار است روی آن اجرا شود. چالش اصلی اپ Native نیز در همین است که باید برای هر پلتفرم و سیستم عاملی، اپ Native مخصوص آن پلتفرم را ساخت.

در حال حاضر دو سیستم عامل معروف و رایج موبایل عبارتند از اندروید گوگل و iOS اپل. در اپ Native باید برای هریک از این دو سیستم عامل اپ جداگانه ساخت. ضمن اینکه در برخی پلتفرم ها، لازم است که برای هر دستگاه، نسخه اپلیکیشن جداگانه ای مخصوص آن دستگاه طراحی شود.

اما اپلیکیشن HTML5 وابسته به پلتفرم نیست. مادامی که از طریق مرورگر پلتفرم بتوان به اپلیکیشن دسترسی داشت، آن اپلیکیشن در آن سیستم عامل اجرا خواهد شد. علاوه بر این، توسعه دهندگان اپلیکیشن موبایل در HTML5 فقط با یک کد سر و کار خواهند داشت؛ و لازم نیست برای هر پلتفرم، کدنویسی جداگانه ای انجام گیرد.

همچنین، لازم است رفع اشکال و به روزرسانی را فقط در یک نرم افزار انجام دهند؛ و مانند اپ Native با نرم افزارهای مختلف سر و کار نخواهند داشت.

اگرچه اپ HTML5 پیشرفت های زیادی داشته، اما هنوز نمیتواند همه امکانات اپلیکیشن Native را ارائه دهد. امکاناتی مانند حرکت چند-لمسی (Multi-touch gesture) یا ارتباط مطلوب با امکانات و اجزاء گوشی، مثل GPS، فقط در اپلیکیشن Native وجود دارد.

همچنین، اپلیکیشن های Native از نظر عملکرد قوی ترند، زیرا بخشی از کد دستگاه محسوب میشوند. درحالی که اگر در طراحی اپ HTML5 به اندازه کافی دقت نشود، سرعت و عملکرد مطلوبی نخواهد داشت.

همچنین، اپ HTML5 با همان ریسک و خطراتی مواجه اند که سایر برنامه های تحت وب با آن روبرو هستند. توسعه دهندگان اپلیکیشن HTML5 باید از آن در مقابل حملات سایبری، استفاده نابجا از API، و دسترسی غیرمجاز کدهای مخرب از طریق وای فای، بلوتوث، یا پیامک، محافظت کنند.

اپ Native و اپ HTML5 در کنار هم
اپلیکیشن موبایل هیبرید (Hybrid)، یک اپ HTML5 است که داخل یک محیط Native اجرا میشود. این نوع اپ از مرورگر دستگاه برای رندر کردن صفحات HTML، که بصورت لوکال روی آن میزبانی شده اند، استفاده میکند، و در عین حال، مانند اپ Native به ابزار و امکانات دستگاه متصل میشود.

مزیت اپ هیبرید در این است که میتواند به امکانات دستگاه، مانند تقویم و یا فهرست شماره های تماس دسترسی داشته باشد؛ و همچنین، فقط یک کد داشته باشد و روی پلتفرم های مختلف اجرا شود.

اپ هیبرید میتواند تقریبا همه امکانات اپ Native را داشته باشد، از قبیل کارکردن در وضعیت آفلاین و حرکت چند-لمسی. اپ هیبرید حتی میتواند همان شکل و ظاهر اپ Native را داشته باشد. اما با این حال، اپ هیبرید به دلیل لایه های اضافه تری که دارد نمیتواند عملکردی به خوبی اپ Native داشته باشد.

نظرتون درمورد این مقاله چیه؟!
fa_IR
WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی اپچار اینجاست تا به سوالات شما پاسخ بده. هر سوالی دارید، بپرسید. در 24 ساعت آینده، در اسرع وقت به شما پاسخ میدیم.
? سلام. چه طوری می تونم کمکت کنم؟