افزایش سرعت سایت وردپرس در موبایل

چگونه سرعت سایت وردپرس را در موبایل افزایش دهیم

چرا سرعت سایت وردپرس در موبایل اهمیت دارد؟

مطالعات مختلف در سراسر جهان نشان می‌دهد که از سال 2000 تا 2016 میلادی، محدوده‌ی زمانی توجه انسان به‌طور میانگین از 12 ثانیه به 7 ثانیه کاهش یافته است. این مفهوم برای شما که صاحب یک وب‌سایت هستید به چه معناست؟

به این معناست که سرعت سایت وردپرس خیلی مهم است، زیرا شما زمان خیلی کمی را در اختیار دارید تا محتوای خود را به کاربر نشان داده و او را قانع کنید که در سایت شما بماند.

باتوجه به مطالعه‌ی موردی Strange-Loop که شامل آمازون، گوگل و دیگر سایت‌های بزرگ جهان است، به ازای هر یک ثانیه تاخیر در بارگذاری صفحه، 7 درصد کاهش در نرخ تعامل و 11 درصد کاهش در بازدید صفحه‌ی سایت اتفاق می‌افتد، و رضایت مشتریان نیز تا 16 درصد کاهش می‌یابد.

علاوه بر این، گوگل و دیگر موتورهای جستجو، سایت‌های کند را به این دلیل که باعث کاهش کیفیت تجربه و رضایت‌مندی کاربر می‌شوند تنبیه کرده و رتبه‌شان را در صفحات نتایج جستجو کاهش می‌دهند.

در نتیجه اگر سایت کندی داشته باشید ترافیک کمتری به سوی آن هدایت خواهد شد. بنابراین، اگر به دنبال ترافیک، بازدید کننده، و درآمد بیشتری هستید باید سرعت سایت وردپرس خود را افزایش دهید.

مهم‌ترین چیزی که باید برای بهینه‌سازی سایت در موبایل روی آن تمرکز کنید‌ سرعت بارگذاری سایت در موبایل است. حتی اگر شما زیباترین طراحی واکنش‌گرا (responsive) را هم داشته باشید، ولی سرعت بارگذاری سایت پایین باشد، نتیجه مطلوب را کسب نخواهید کرد. زیرا سرعت سایت مستقیما روی تعامل کاربران با سایت و فروش شما تاثیرگذار است.

دلایل بسیاری برای پایین بودن سرعت سایت  وردپرس وجود دارد؛ از جمله میزبانی (hosting)، ذخیره‌سازی داده‌ها (caching)، خطاهای سایت، و موارد دیگر. فارغ از این‌که شما در چه صنعتی فعال هستید و زمینه کسب‌و‌کار سایت‌تان چیست، این امکان وجود دارد که سرعت سایت موبایل (یا دسکتاپ) خود را تا حد زیادی بهبود بخشید.

در این بخش 4 ابزار برای تست سرعت سایت وردپرس موبایلی را معرفی می‌کنیم:

Google PageSpeed Insights

این ابزار که توسط گوگل برای اندازه‌گیری عملکرد صفحه و سرعت سایت برای موبایل و دسکتاپ ایجاد شده، به صفحات بین 0 تا 100 نمره می‌دهد. این نمره بر پایه سرعت صفحه و قابلیت‌های آن داده می‌شود. به عبارت دیگر، این ابزار آنلاین چک می‌کند که صفحه‌ی شما عوامل و عملکردهایی که برای گوگل مهم است را داراست یا خیر.

نمره بالاتر به معنی نرخ بارگذاری و سرعت بالاتر است. می‌توانید از این ابزار به‌عنوان راهنما برای بهبود سرعت سایت خود استفاده کنید. خیلی تلاش نکنید که امتیاز 100 از 100 را بگیرید، زیرا در بیشتر مواقع امکان‌پذیر نیست.

هم‌چنین، ابزار PageSpeed Insights اطلاعات مفیدی درباره‌ی تجربه کاربری و نحوه بهبود آن ارائه می‌دهد. علاوه بر این، بر اساس تجزیه و تحلیل‌هایی که انجام می‌دهد پیشنهاداتی را برای افزایش سرعت سایت ارائه می‌دهد. اگرچه این ابزار برای توسعه‌دهندگان ساخته شده، اما به شما ایده‌هایی درباره نحوه بهینه‌سازی سایت‌تان می‌دهد.

Test My site

ابزار Test My site جدیدترین ابزار گوگل برای تحلیل سرعت سایت‌ های وردپرسی موبایلی است. این ابزار URL شما را دریافت می‌کند و پس از تکمیل تست آن، این اطلاعات را ارائه می‌دهد:

مدت زمان مورد نیاز برای بارگذاری سایت شما در موبایل: چقدر طول می‌کشد تا محتوای صفحه شما به‌طور کامل در شبکه  3G نمایش داده شود.
پیش‌بینی نرخ بازدید‌کننده‌های از دست رفته: این یک شاخص جدید گوگل است. این شاخص، درصد بازدیدکنندگان صفحه را با توجه به زمان بارگذاری آهسته آن (به ترتیب اگر بیش از 3 ثانیه باشد) نشان می‌دهد.
مقایسه صنعت: به شما نشان می‌دهد که در مقایسه با سایت‌های مشابه خود در چه وضعیتی قرار دارید و برترین سایت‌ها کدامند.
علاوه بر این، گزارش دقیقی از اصلاحات مورد نیاز را از طریق ایمیل برای‌تان ارسال می‌کند تا بتوانید بر اساس آن مدت زمان بارگذاری خود را کاهش دهید و سرعت سایت وردپرس موبایل‌تان را بیشتر کنید.

Pingdom

ابزار Pingdom نیز یک ابزار عالی اما پولی برای توسعه‌دهندگان وب و یکی از محبوب‌ترین ابزارهای تست سرعت سایت وردپرس و عملکرد در وردپرس است. این ابزار نه تنها اطلاعاتی درباره عملکرد سایت به شما می‌دهد، بلکه تمام قسمت‌های صفحه مورد نظر را بررسی می‌کند.

شما می‌توانید حجم فایل صفحه، زمان بارگذاری آن، و اطلاعات بیشتر درباره هریک از عناصر صفحه (نظیر فایل‌های HTML، CSS ، تصاویر، و غیره) را مشاهده کنید.

بدین ترتیب Pingdom به شما کمک می‌کند تا سرعت سایت وردپرس خود را تجزیه و تحلیل کرده و شیوه‌های مناسبی که تاکنون دنبال نکرده‌اید را شناسایی کنید.

بخش اطلاعات عملکردی این ابزار بر‌اساس قوانین Google Page Speed Insights کار می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته‌ی Pingdom این است که به شما اجازه می‌دهد تا تاریخ عملکرد خود را رهگیری کنید.

به این ترتیب که می‌توانید هر تست را ذخیره کرده و در آینده آن‌را بررسی کنید تا متوجه روند خود شوید. همچنین، می‌توانید کارهایی که درلحظه درحال انجام است را نیز پیگیری کنید.

GTmetrix

سرعت سایت وردپرس

ابزار GTmetrix یک ابزار نظارتی است که به شما کمک می‌کند تا بر عملکرد سایت خود نظارت کنید. شما می‌توانید تجزیه و تحلیل‌های روزانه، هفتگی یا ماهانه را برای صفحه‌ی مورد نظر خود برنامه‌ریزی کنید.

همچنین، می‌توانید گزارش‌هایی را به‌صورت تصویری‌ دریافت کرده و هشدارهایی را بر اساس شاخص‌های عملکردی خود تنظیم کنید. گزارش‌های GTmetrix یک تصویر کاملی را از نحوه بارگذاری سایت به شما ارائه می‌دهد. همچنین، پیشنهاداتی را برای بهبود سرعت سایت وردپرس تآن در اختیارتان قرار می‌دهد.

افزایش سرعت سایت وردپرس موبایل به سادگی!

هر یک از ابزارهایی که در بالا گفته شد به شما کمک می‌کند تا سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت وردپرسی موبایلی خود را تجزیه و تحلیل کنید. همچنین، یک ایده‌ی کلی درباره نحوه بهبود عملکرد وب‌سایت وردپرس‌تان را ارائه می‌دهند.

استفاده از این ابزار به شما کمک می‌کند تا با ایجاد برخی تغییرات در تنظیمات و پیکربندی وب‌سایت و سرور خود، یک سایت موبایلی سریع و بهینه‌ای داشته باشید که کاربران بیشتری با آن تعامل کنند. البته، ایجاد تغییرات در پیکربندی و تنظیمات وب‌سایت ممکن است برای کسانی که تخصص کافی در زمینه وب ندارند کار دشواری باشد.

اما جای نگرانی نیست. زیرا برای این کار همیشه نیاز به کد نویسی نیست و با استفاده از برخی شیوه‌های ساده می‌توان این کار را انجام داد. در ادامه به برخی از این شیوه‌ها اشاره می‌کنیم.

پلاگین caching وردپرس را نصب کنید.

صفحات وردپرس پویا هستند. به این معنی که هر زمان کاربر بخواهد یک پست یا صفحه‌ای از سایت را مشاهده ‌کند، وردپرس فرایندهایی را برای بازیابی و نمایش اطلاعات مورد نظر پردازش می‌کند تا درنهایت صفحه‌ی مورد نظر به او نمایش داده شود. این فرایند شامل مراحل زیادی است.

بنابراین، اگر چندین نفر به‌صورت همزمان درخواست مشاهده سایت را داشته باشند باعث کندی سایت می‌شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم از پلاگین ذخیره‌سازی یا caching وردپرس استفاده کنید. این پلاگین بعضی از مراحل فرایند بازیابی صفحات سایت را ذخیره کرده و در دسترس قرار می‌دهد؛ و باعث می‌شود که سایت بین 2 تا 5 برابر سریع‌تر شود.

تصاویر را بهینه کنید.

تصویر به محتوای شما روح می‌بخشد و باعث افزایش توجه و تعامل کاربران می‌شود. بنابراین استفاده از تصاویر رنگی و باکیفیت باعث می‌شود که کاربر تا 80 درصد بیشتر به ماندن در سایت و خواندن محتوای‌تان ترغیب شود. بنابراین، همیشه در محتوای‌‌تان از عکس استفاده کنید. اما قبل از آپلود آن حتما از ویرایشگرهای عکس برای بهینه‌سازی حجم تصاویر استفاده کنید.

سایت وردپرس خود را به‌روز نگه دارید.

وردپرس به‌عنوان یک برنامه متن‌باز جهانی به‌خوبی حفظ و نگهداری می‌شود. هر به‌روزرسانی وردپرس که عرضه می‌شود ویژگی‌ها و امکانات جدیدی را به این «سیستم مدیریت محتوا» اضافه می‌کند و مشکلات امنیتی و اختلالات احتمالی آن را برطرف می‌سازد.

شما به‌عنوان مسئول سایت باید همواره سایت وردپرس خود را به‌روز نگه دارید و آن‌را به نسخه‌های بالاتر ارتقا دهید.

از یک شبکه تحویل محتوا (CDN) استفاده کنید.

کاربران ممکن است از نقاط جغرافیایی مختلف وارد سایت شما شوند. به همین خاطر سرعت بارگذاری‌های متفاوتی را تجربه خواهند کرد. بنابراین، محل سرورهای میزبانی وب شما می‌تواند سرعت سایت‌تان را تحت تاثیر قرار دهد. یک CDN شبکه‌ای از سرورها در سراسر جهان است و هر سرور، فایل‌های وب‌سایت شما را در خود ذخیره کرده می‌کند.

بدین ترتیب، با توجه به اینکه اطلاعات سایت شما در سرورهای مختلف در سراسر جهان ذخیره شده، کاربرانی که قصد بازدید از سایت شما را دارند، با توجه به نقطه جغرافیایی‌شان، از نزدیک‌ترین سرور اطلاعات سایت را دریافت کرده و سرعت بارگذاری بالاتری را تجربه خواهند کرد.

ویدئوها را مستقیما روی وردپرس آپلود نکنید.

حجم فایل‌های ویدئویی معمولا بالاست و بارگذاری آن طول می‌کشد. در نتیجه منابع زیادی از سرور برای بارگذاری و نمایش ویدئو استفاده خواهد شد. به همین دلیل، بهتر است که از یک سرویس میزبانی ویدئو مانند آپارات و غیره استفاده کرده و آدرس URL ویدئو را در داخل صفحه سایت‌تان قرار دهید.

این باعث می‌شود که ویدئو داخل سایت شما دیده شود، اما اطلاعات آن روی سرور آپارات یا سایر سرویس‌های میزبانی ویدئو ذخیره و پردازش شود. بدین ترتیب، هنگام پخش ویدئو، گرچه از داخل سایت شما خواهد بود، باری روی سرورهای شما قرار نخواهد گرفت و از سرورهای میزبان ویدئو، که برای پخش ویدئو بهینه‌سازی شده‌اند، استفاده خواهد شد.

شیوه‌های زیادی برای افزایش سرعت سایت وردپرس وجود دارد، که در این مقاله برخی از آنها را برشمردیم. البته، لازم است خاطر نشان کنیم که هیچ سایت وردپرسی نمی‌تواند به اندازه یک اپلیکیشن وردپرس بومی (Native) سریع و بهینه باشد.

زیرا یک اپلیکیشن بومی می‌تواند از منابع گوشی موبایل برای پردازش اطلاعات استفاده کند. بنابراین، برای ارائه‌ی بهترین تجربه کاربری، می‌توانید سایت خود را به اپلیکیشن موبایل بومی تبدیل کرده و در بازارهای اپلیکیشن اندروید و iOS منتشر کنید.

با این کار، هم تجربه کاربری مخاطبان خود را بهبود می‌بخشید، هم رسانه جدید و کارآمدی برای تعامل با کاربران خود در اختیار خواهید داشت، و هم برای بازاریابی و برندینگ کسب و کار خود می‌توانید از مزایای اپلیکیشن موبایل بهره‌مند شوید.

می توانید در اپچار اپلیکیشن وب سایت وردپرسی فروشگاهی خود را ایجاد کنید.

نظرتون درمورد این مقاله چیه؟!
fa_IR
WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی اپچار اینجاست تا به سوالات شما پاسخ بده. هر سوالی دارید، بپرسید. در 24 ساعت آینده، در اسرع وقت به شما پاسخ میدیم.
? سلام. چه طوری می تونم کمکت کنم؟