تفاوت هاست و دامین چیست

تفاوت هاست و دامین چیست

از آنجایی که بسیاری از مشتریان ما، صاحبان کسب‌وکار هستند و چندان با اصطلاحات کامپیوتری آشنایی ندارند، از ما می‌خواهند که تفاوت هاست و دامین را برای‌شان توضیح دهیم. خیلی‌ها نمی‌دانند که هاست و دامین از هم جدا هستند. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم در این مقاله توضیح بیشتری درخصوص هاست و دامین ارائه دهیم.

دامین چیست؟

دامین، یا نام دامنه، آدرس وب‌سایت شماست که کابران آن را داخل مرورگر خود وارد می‌کنند تا وارد سایت‌تان شوند. به بیان دیگر، اگر وب‌سایت را مانند یک ساختمان در نظر بگیریم، دامین شما می‌شود آدرس آن ساختمان‌تان.

حال اجازه دهید این موضوع را بیشتر توضیح دهیم.

اینترنت شبکه عظیمی از کامپیوترهاست که به یکدیگر متصل‌اند. برای اینکه هر کامپیوتر به راحتی قابل شناسایی باشد، به هریک از آنها تعدادی عدد، به نام IP Address یا آدرس پروتکل اینترنتی، اختصاص داده شده است. این IP Address ترکیبی از اعداد مختلف است که با نقطه از هم جدا می‌شوند. به عنوان مثال، یک IP Address به این شکل است:

130.185.73.225

کامپیوترها به راحتی می‌توانند این اعداد را شناسایی کرده و به حافظه بسپارند. اما برای انسان‌ها تقریبا غیرممکن است که هربار که می‌خواهند به سایتی در اینترنت متصل شوند، آدرس IP آن را وارد کنند.

برای حل این مشکل، دامین (یا نام دامنه) اختراع شد.

یک نام دامنه می‌تواند از حروف و کلمات تشکیل شود. بدین‌ترتیب، حفظ کردن و استفاده از آن بسیار راحت‌تر از آدرس IP است.

هاست و دامین

بنابراین، اگر می‌خواهید وارد وب‌سایتی شوید می‌توانید به جای اینکه تعدادی عدد وارد کنید، نام وب‌سایت را وارد کنید. مانند appchar.com که نام سایت ماست.

هاست چیست؟

هاست، یا میزبان صفحات وب، جایی است که همه‌ی فایل‌های سایت شما در آن ذخیره می‌شوند. هاست مانند خانه‌ی وب‌سایت شماست که سایت شما در آنجا قرار دارد.

همانند مثالی که درباره دامین زدیم و گفتیم که دامین مانند آدرس خانه است، هاست نیز مانند خود خانه است. بنابراین، همه‌ی وب‌سایت‌های اینترنتی باید هاست داشته باشند.

وقتی کسی آدرس سایت شما را در مرورگر وارد می‌کند، نام دامنه ترجمه می‌شود به آدرس IP کامپیوتر شرکت ارائه دهنده خدمات میزبانی وب شما (شرکت هاستینگ). این کامپیوتر، فایل‌های وب‌سایت شما را در اختیار داشته و آنها را برای مرورگر کاربر می‌فرستد.

تخصص شرکت‌های هاستینگ در نگهداری و ارائه فایل‌های وب‌سایت‌ها است. معمولا هم طرح‌های هاستینگ گوناگونی را برای استفاده مشتریان خود عرضه می‌کنند.

هاست و دامین چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

هاست و دامین دو سرویس جداگانه هستند. با این حال، برای داشتن یک وب‌سایت به هردوی آنها نیاز است.

در واقع می‌توان گفت که دامین (نام دامنه) مانند یک دفترچه آدرس بزرگی است که مدام بروزرسانی می‌شود. جلوی هر نام دامنه، آدرس هاست وب‌سایت نوشته شده است.

بدون دامین امکان ندارد که کاربر بتواند وب‌سایت شما را پیدا کند، و بدون هاست نیز وب‌سایتی نخواهید داشت.

برای ساخت وب‌سایت به کدام‌یک نیاز است؟ هاست یا دامین؟

شما برای ساخت وب‌سایت هم به هاست نیاز دارید، هم به دامین.

اگر فقط دامین بخرید، صرفا آن دامین برای یک مدت زمان خاص (معمولا 1 سال) به شما تعلق خواهد داشت.

بنابراین، علاوه بر دامین، به هاست نیز برای ذخیره‌سازی فایل‌های وب‌سایت‌تان نیاز خواهید داشت. پس از گرفتن هاست، باید تنظیمات نام دامین‌تان را بروزرسانی کنید و آن را به هاست‌تان ارجاع دهید.

آیا باید هاست و دامین را با هم خرید؟ یا اینکه می‌توان جداگانه خرید؟

می‌توان هاست و دامین را از دو شرکت مختلف خریداری کرد. اما در این‌صورت، لازم است که با اصلاح تنظیمات DNS، دامین‌تان را به هاست‌تان ارجاع دهید. یعنی هاست و دامین را بر هم منطبق کنید.

اما اگر هاست و دامین را از یک شرکت بخرید، دیگر نیازی به اصلاح تنظیمات DNS ندارید. مزیت دیگر آن این است که مدیریت و تمدید هاست و دامین را می‌توان در یک جا انجام داد.

آیا می‌توان دامین را به یک شرکت دیگر انتقال داد؟

بله، این کار امکان‌پذیر است. معمولا وقتی دامینی را خریداری می‌کند، حق استفاده و انتقال آن به شما داده می‌شود.  بنابراین می‌توانید دامین را به هر جا که می‌خواهید منتقل کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید دامین خود را از شرکت هاست ایران خریده‌اید، و هاست خود را از میهن وب‌هاست. حالا قصد دارید که دامین خود را از هاست ایران به میهن وب‌هاست منتقل کنید.

این کار به سادگی قابل انجام است. هر دوی این شرکت‌ها اطلاعات لازم را برای انتقال دامین در اختیارتان قرار می‌دهند. با اجرای دستورالعمل انتقال دامین می‌توانید کار انتقال را انجام دهید.

آیا می‌توان وب‌سایت را بدون تغییر دامین به یک هاست دیگر منتقل کرد؟

بله، این هم امکان‌پذیر است. از آنجایی که دامین متعلق به شماست، می‌توانید تنظیمات آن را تغییر داده و به یک هاست دیگر ارجاع دهید.

به عنوان مثال، فرض کنید که هاست و دامین خود را از شرکت هاست ایران خریده‌اید و اکنون قصد دارید هاست خود را به میهن وب‌هاست منتقل کنید. برای انتقال وب‌سایت از یک هاست به هاست دیگر لازم است که فایل‌ها و اطلاعات آن را منتقل کنید. سپس باید تنظیم نام دامین را تغییر داده و دامین را به هاست جدید ارجاع دهید.

نظرتون درمورد این مقاله چیه؟!
fa_IR
WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی اپچار اینجاست تا به سوالات شما پاسخ بده. هر سوالی دارید، بپرسید. در 24 ساعت آینده، در اسرع وقت به شما پاسخ میدیم.
? سلام. چه طوری می تونم کمکت کنم؟