از این 11 اشتباه در بازاریابی اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و ios اجتناب کنید

از این 11 اشتباه در بازاریابی اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و ios اجتناب کنید

تصور کنید که فقط لازم بود با 500 اپلیکیشن موبایل به رقابت بپردازید. احتمالا این آرزوی هر کسی است که اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و ios دارد و می‌خواهد برای آن بازاریابی کند.

وقتی شرکت اپل در سال 2009 از اپ‌استور خود رونمایی کرد، تقریبا همین تعداد اپ در آن وجود داشت. اما چهار سال بعد، در اکتبر 2013، اپل اعلام کرد تعداد اپلیکیشن‌های موجود در اپ استور از مرز 1 میلیون اپ گذشته و از این طریق 10 میلیارد دلار درآمد نصیب این شرکت شده است. البته گوگل‌پلی هم عقب نماند و خیلی زود، ظرف چند ماه، از مرز 1 میلیون اپ گذشت.

هرچه تعداد اپ‌های موجود در بازار افزایش پیدا می‌کند، کار بازاریابی اپلیکیشن دشوارتر می‌شود. اگرچه هر از چند گاهی می‌بینیم که یک اپ یک شبه به‌صورت معجزه‌آسا به موفقیت می‌رسد، اما این موارد جزو استثنائات هستند. برای موفقیت اپلیکیشن به یک برنامه‌ی بازاریابی دقیق و کارآمد نیاز است.

در این مقاله‌ی اپچار، ما فهرستی از اشتباهاتی که در بازاریابی اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و ios باید پیش و پس از رونمایی اپلیکیشن از آنها اجتناب شود تهیه کرده‌ایم. عمل به کارهایی که در این فهرست آمده می‌تواند شانس موفقیت اپ شما را افزایش دهد.

اشتباهات بازاریابی اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و ios : پیش از رونمایی

1- نداشتن تحقیق بازار

اولین مورد دربازاریابی اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و ios جدید انجام تحقیقات درباره بازیگران کلیدی در حوزه فعالیت شما می‌تواند اطلاعات خوبی درباره مخاطبان هدف و انتظارات آنها ارائه دهد. بقیه اپ‌ها چگونه نام‌گذاری شده‌اند؟ آیا نام آنها به راحتی در ذهن می‌ماند؟ چه حوزه‌هایی را هدف گرفته‌اند؟ به دنبال کدام کلمات کلیدی هستند؟ پاسخ به این سوالات و ارزیابی شرایط می‌تواند به شما در انتخاب صحیح مخاطب کمک کند.

2- نداشتن فرآیند بازخوردگیری

فرض کنید که زمان زیادی را صرف طراحی و توسعه‌ی امکانات مختلف اپلیکیشن‌ فروشگاهی اندروید و ios تان کرده‌اید با این امید که اپ شما از دیگران متمایز شده و همه را در بازار شیفته‌ی خود کند. حتی برای اطمینان، از کل اعضای تیم‌تان خواسته‌اید که نظرات و بازخورد خود را درباره‌ی اپلیکیشن ارائه دهند.

اما آیا آنها مشتریان هدف و واقعی اپلیکیشن شما هستند؟ عرضه نسخه‌ی آزمایشی فرصت خوبی برای دریافت بازخوردهای بی‌طرفانه و غیرجانبدارانه از مخاطبان هدف است.

3- عدم بازاریابی به‌موقع

اگرچه ممکن است به نظر آید که تکمیل توسعه و انتشار اپلیکیشن مهمترین وظیفه‌ی شماست، اما اطمینان یافتن از اینکه اپلیکیشن‌تان توسط مخاطبان هدف دیده شود نیز به همان اندازه مهم است. اما برنامه‌ریزی بازاریابی اپلیکیشن موبایل یکی از کارهایی است که اغلب نادیده گرفته شده و اهمیت لازم به آن داده نمی‌شود.

علاوه بر این، شرکت‌ها معمولا خیلی دیر به یاد بازاریابی می‌افتند. این خیلی اشتباه است. برنامه‌ریزی برای بازاریابی باید در مراحل طراحی و توسعه اتفاق بیفتد.

زیرا بر اساس برنامه‌های بازاریابی اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و ios است که می‌توان تاریخ رونمایی و عرضه‌ی اپلیکیشن را تعیین نمود. همچنین، امکاناتی که لازم است در اپلیکیشن وجود داشته باشد باید توسط تیم بازاریابی و با توجه به نیاز مخاطب و روند بازار تعیین شود.

4- عدم تعیین تاریخ انتشار اپلیکیشن

اگرچه اشتیاق عرضه‌ی فوری اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و ios به بازار (بلافاصله پس از اتمام آخرین خط برنامه‌نویسی) قابل درک است، اما داشتن برنامه‌ریزی و تعیین تاریخ انتشار به شما کمک می‌کند این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. شما می‌توانید برای رونمایی و انتشار اپلیکیشن‌تان برنامه‌ریزی کنید و حتی مراسمی را برای این کار تدارک ببینید.

همچنین، حواس‌تان باشد که تاریخ رونمایی‌تان همزمان با رویدادهای مهم فناوری اطلاعات یا صنف و صنعت‌تان نباشد، زیرا همه توجه‌ها به آن رویداد مهم جلب بوده و افراد کمتری متوجه رونمایی شما می‌شوند.

علاوه بر این، می‌توانید چند روز قبل‌تر، نسخه‌ای از اپلیکیشن‌تان را در اختیار کارشناسان و افراد تاثیرگذار صنعت‌تان قرار دهید تا آن را ببینند و در کانال‌های ارتباطی‌شان درباره‌اش صحبت کنند.

اشتباهات بازاریابی اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و ios : پس از رونمایی

1- عدم تمرکز بر تعامل و حفظ مخاطب

حتی اگر پول زیادی برای بازاریابی اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و ios و تبلیغات دارید، تبلیغات پولی نباید استراتژی اصلی بازاریابی‌تان باشد. با اینکه خرج کردن مقداری پول در شروع کار اشکالی ندارد، اما در درازمدت بهتر است که روی حفظ مشتری و افزایش تعامل او با اپلیکیشن تمرکز کنید.

در غیر این‌صورت، خواهید دید که افراد خیلی سریع اپ شما را کنار می‌گذارند. برای انجام تبلیغات پولی، روش‌هایی که وجود دارد را بررسی کنید تا ببینید کدام‌یک برای شما، با توجه با استراتژی‌تان، مناسب‌تر است.

2- اندازه‌گیری هیچ‌چیز یا اندازه‌گیری همه‌چیز

با اینکه درآمدزایی نشانه‌ی خوبی از موفقیت اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و ios  است، اما لزوما به معنای دستاوردهای پایدار نیست. قطعا تیم شما از دیدن پولی که بوسیله اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و ios به دست آمده خوشحال خواهند شد.

اما آیا می‌دانید کدام ویژگی یا امکانات اپلیکیشن باعث جذب کاربران شده؟ آیا روشی برای سنجش آن ایجاد کرده‌اید؟ آیا بخش خاصی در اپلیکیشن‌تان باعث ترک کاربران می‌شود؟ کاربران چند مرتبه در روز از اپلیکیشن‌تان استفاده می‌کنند؟ بررسی این آمار برای بهبود دائمی تعامل کاربران ضروری است.

3- عدم استفاده مفید از شرح بروزرسانی

طبق بررسی‌ها، روی هر گوشی هوشمند بطور متوسط 25 اپلیکیشن نصب شده است. در برخی از کشورها، این تعداد به 40 می‌رسد. وقتی کاربر متوجه انتشار نسخه آپدیت اپلیکیشن می‌شود، اگر تعداد آپدیت‌ها زیاد باشد، احتمالا تصمیم می‌گیرد که هیچ‌یک را آپدیت نکند؛ علی‌الخصوص آنهایی که فقط نوشته‌اند «رفع مشکل»!

بنابراین، از فضایی که برای شرح بروزرسانی در اختیارتان قرار دارد به خوبی استفاده کنید. به‌صورت جذاب توضیح دهید که نسخه آپدیت دارای چه امکانات و ویژگی‌های جدیدی است و چه مشکلاتی را برطرف کرده. این می‌تواند یک استراتژی بسیار خوب برای جلب توجه کاربرانی باشد که برای مدتی از اپ شما استفاده نکرده‌اند.

4- عدم توجه کافی به امور مشتریان

اپلیکیشن شما ممکن است هزاران کاربر داشته باشد. اما در یک بازار رقابتی باید با تک‌تک مشتریان با دقت رفتار کرد. تبلیغات کلامی یک ابزار قدرتمند بازاریابی است و اگر توجه کافی به کاربران نشود می‌تواند مشکل‌ساز شود.

اگرچه اپ‌استور اپل هنوز راهی برای پاسخ به نظرات کاربران ارائه نداده، اما در گوگل‌پلی می‌توان به دیدگاه‌ها و نظرات کاربران پاسخ داد. با اینکه مدتی است این امکان در گوگل‌پلی ایجاد شده، اما خیلی‌ها هنوز از آن برای پشتیبانی و پاسخ به مشتری استفاده نمی‌کنند.

5- ندادن اختیارات کافی برای مدیریت پوش‌نوتیفیکیشن

پوش‌نوتیفیکیشن یک ابزار عالی برای ارتباط با کاربران و ترغیب آنها به استفاده از اپلیکیشن است. اما زیاده‌روی در ارسال آن باعث رنجش کاربر می‌شود و صرف‌نظر از اینکه چقدر اپلیکیشن‌تان مفید است در پاک کردن آن تردید نخواهد کرد.

بنابراین، پوش‌نوتیفیکیشن را بر اساس یک برنامه‌ریزی دقیق بفرستید و به کاربران این امکان را بدهید که درصورت تمایل بتوانند آن را خاموش کنند. همچنین، پیش از ارسال پوش‌نوتیفیکیشن نگاهی به ساعت‌تان بیندازید.

6- عدم ارسال ایمیل شخصی‌سازی شده

اکثر بازاریاب‌ها به محض عرضه‌ی اپلیکیشن به بازار، یک ایمیل تبلیغاتی ارسال می‌کنند. نیاز به گفتن نیست که در این ایمیل باید همه‌ی اطلاعات مهم درباره اپلیکیشن ذکر شود، اما یک مطلب مهم که بسیاری از بازاریاب‌ها از آن غافل می‌شوند، شخصی‌سازی ایمیل است.

بنابراین، حتما نام گیرنده‌ی ایمیل را در متن ایمیل‌تان ذکر کنید. و مطمئن شوید که نام او را صحیح نوشته‌اید. حتما این موارد را در ایمیل‌تان ذکر کنید:

نام اپلیکیشن و امکانات آن
لینک آن در بازار اپ
لینک به ویدئوی معرفی و نظرات کاربران
لینک به رپورتاژهای خبری اپلیکیشن

7- عدم ترغیب کاربر به اشتراک‌گذاری

شاید هنوز یادتان باشد که آن اوایل بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی موفقیت و امتیازات خود در بازی‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف را در فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کردند.

اما به نظر می‌رسد که اکنون آن دوران گذشته، و کاربران علاقه‌ی چندانی به این کار ندارند. بنابراین، اینکه صرفا یک دکمه اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی را داخل اپلیکیشن‌تان بگذارید و امیدوار باشید کاربران آن را لمس کنند، چندان موفق نخواهید بود.

به همین خاطر، کاربر باید از این قضیه، یعنی اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، نفعی ببرد. پس به کاربر انگیزه و مشوق دهید تا ترغیب شود کاری که می‌خواهید را انجام دهد.

این موارد جمعا یازده موردی است که در بازاریابی اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و ios باید از آن ها اجتناب کنید

جمع‌بندی
اکوسیستم اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و ios دائما در حال تغییر و تحول است و بازاریاب‌ها باید از این تغییرات آگاه باشند. از این اشتباهات رایج که اغلب نیز نادیده گرفته می‌شوند پرهیز کنید تا شانس موفقیت اپلیکیشن‌تان افزایش یابد.

می‌توانید یک چک‌لیست درست کنید و در هر مرحله آن را کنترل کنید. باید بفهمید که مخاطب‌تان به چه چیزهایی اهمیت می‌دهد و در قبال نظرات و دیدگاه‌های او پاسخگو باشید. ارائه منظم نسخه‌های آپدیت کمک می‌کند که مشتریان‌تان را حفظ کنید و نگذارید سراغ رقبای‌تان بروند. در بازاریابی اپلیکیشن، همه‌ی نکات کوچک مهم‌اند.

نظرتون درمورد این مقاله چیه؟!
fa_IR
WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی اپچار اینجاست تا به سوالات شما پاسخ بده. هر سوالی دارید، بپرسید. در 24 ساعت آینده، در اسرع وقت به شما پاسخ میدیم.
? سلام. چه طوری می تونم کمکت کنم؟