طراحی اپلیکیشن فروشگاهی یا وب سایت واکنش گرا

وقتی صحبت از توسعه تلفن همراه به میان می آید کدام یک مناسب تر هستند؟ طراحی اپلیکیشن فروشگاهی یا وب سایت واکنش گرا؟

برند ها و فعالیت های تجاری به خوبی به لزوم تطبیق با تلفن های همراه آگاه هستند. مصرف کاربران و به تبع آن اطلاعات و منابع فروش طی سالهای اخیر به شدت تغییر کرده است.

اما با وجود آگاهی به این نیاز فرآیند تطبیق می تواند به شدت گیج کننده باشد، این پیچیدگی تنها به جنبه های تجاری مربوط نیست و جنبه های فنی را نیز شامل میشود. جنبه فنی کار با وجود ادبیات ناآشنا پیچیده تر میشود.

یکی از اولین دغدغه های بنیان گذاران استارت آپ ها و مدیران تولید در مواجه با تلفن های همراه این است که میخواهند تولیدات خود را از طریق صفحات وب روی صفحات نمایش بیاورند یا از طریق اپلیکیشن ها.

ابتدا در مورد ساخت اپلیکیشن و وب سایت واکنش گرا صحبت میکنیم و بعد از آن به اپلیکیشن هایی که به اپ استور نیاز دارند می پردازیم.

وب سایت های واکنش گرا یا اپلیکیشن های بومی مسئله این است؟!

مثل این می ماند که بپرسید مسافرت با ماشین بهتر است یا موتور سیکلت؟ پاسخ این سوال به نیاز ها و سلایق افراد بستگی دارد. قبل از اینکه بحث را پیش ببریم لازم است تاکید کنیم که انتخاب بین این دو یک تصمیم سیاه یا سفید نیست چرا که هم در اپلیکشین ها و هم در وبسایتهای واکنش گرا فرصت های زیادی برای توسعه هست. نرم افزار های موبایل را هم میتوان در قالب بومی و هم ترکیبی طراحی کرد. و وب سایت ها را نیز میتوان به دو صورت واکنش گرا یا تطبیقی پیاده سازی کرد.

به منظور راحتی کار ما وب سایت های واکنش گرا و اپلیکیشن های بومی  (Native) را مورد بررسی قرار می دهیم چرا که این در نوع خود کاملترین هستند اما هر دو نواقص و مزایایی دارند که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.

تطبیق محتوای سایت با تلفن های همراه دو مزیت عمده دارد: یکی صرفه جویی در زمان و دیگری صرفه جویی در هزینه.

و این دو از فاکتورهای اصلی هستند که هر مدیر تولید و موسسی پیش از شروع کار به بررسی آن می پردازد. به خصوص اگر این دو فاکتور تاثیر مستقیمی روی کیفیت فنی کار نداشته باشند. هرچند اگر دقیقتر به مسئله بنگرید خواهید دید که فاکتورهای دیگری نیز روی کیفیت و کارایی تولیدات موثر است اجازه بدهید وب سایتهای واکنش گرا و اپلیکیشن های موبایل را دقیقتر بررسی کنیم.

وب سایت های واکنش گرا:

قبل از هرچیزی شاید تفاوت وب سایت های واکنش گرا و اپلیکشین های وب موبایل برای شما سوال باشد. هر دو کلمه به نوعی از طراحی وب اشاره میکند که به منظور عملکرد بهتر خود را با هر وسیله ای وفق میدهد.

شروع کار وب سایت های واکنش گرا به زمانی باز میگردد که تجارت ها فهمیدند که نحوه کار آن ها با تلفن های همراه میتواند در انتخاب شدن یا رد شدن آن ها توسط مصرف کنندگان موثر باشد.

مطمئنا برای شما هم پیش آمده که هنگام جست و جوی یک وب سایت خاص سایت مذکور در ارائه خدمات ضعف داشته باشددر چنین شرایطی معمولا  به پالایش نتیجه های جست وجو میپردازیم تا اینکه منتظر پاسخ سایت مذکور باشیم.

وب سایت های واکنش گرا و تطبیقی

همانطور که قبلا اشاره کردیم وب سایت ها در دو قالب واکنش گرا و تطبیقی ارائه شده اند. وب سایت های واکنش گرا این قابلیت را دارند تا بسته به نوع صفحه نمایش اندازه خود را تغییر دهند در حالی که وب سایت های تطبیقی اندازه پیش فرضی دارند که به واسطه آن نمایش داده میشوند.

یعنی اگر قصد دارید سایت خود را به روش تطبیقی پیاده سازی کنید می بایست تمامی اندازه های ممکن را به صورت پیشفرض در نظر بگیرید چه آنهایی که در حال حاضر وجود دارند و چه اندازه هایی که ممکن است بعدها به وجود بیایند. و اگر سایت شما یکی از اندازه های موجود را پشتیبانی نکند به خوبی نمایش داده نخواهد شد.

نقاط ضعف و قوت وب سایت های واکنش گرا.

به بحث قبل باز میگردیم همانطور که قبلا اشاره شد دو مزیت عمده وب سایت ها واکنش گرا صرفه جویی در وقت و زمان است. دلیل به صرفه بودن وب سایت های واکنش گرا این است که با تنها یک توسعه گر وب میتوانید سایت خود را روی تمامی تلفن های همراه بارگذاری کنید. به علاوه تیم شما لازم نیست که به دستور العمل خاصی پایبند باشد چرا که هدف آن ها توسعه وب سایتی است که برای توزیع به اپ استور خاصی نیاز ندارد

با این حال قبل از انتخاب بهتر است بدانید که سایت های واکنش گرا نیز نقایصی دارند. اکثر این مشکلات از این موضوع بر میخیزد که راه حل های ساده ای برای مشکلاتی که وجه های مختلفی دارند وجود دارد. درست به اندازه تعداد سیستم عامل ها و ابزاری که امروزه وجود دارند.

بارتلوتی مشاور خارجی تیست اپ – یکی از نمایندگی های توسعه تلفن همراه – نقایص سایت های واکنش گرا را اینگونه توصیف میکند.

سایت های واکنش گرا به اینترنت نیاز دارند و اطلاعات را مستقیما از مرورگر دریافت میکنند، این یعنی تولیدات شما هر زمان و هرجایی در دسترس نیست.

یکی دیگر از مشکلات این سایت ها عملکرد ضعیف آنها در تلفن های همراه است چرا که اجزای اصلی وب نظیر تصاویر و تصاویر متحرک سنگین هستند و سرعت بارگذاری وب را پایین می آورند.

به علاوه کاربران برای دیدن صفحه باید آنقدر منتظر بماند که تمام صفحه بارگذاری شود. نتیجه این کندی مصرف حجم زیادی اطلاعات، باتری و زمان است.

عدم بومی بودن

کنوانسیون های UI  و  UX برای اندروید و iOS و دیگر سیستم های عامل، متفاوت است حس و ظاهر آن ها متفاوت است همانطور که سلیقه و انتظارات کاربران متنوع و متفاوت است.

در نتیجه اگر شما اپلیکیشنی را طراحی کنید که هم در بستر وب و هم OS یکسان باشد هیچگاه کاربران به چشم یک اپلیکیشن بومی به آن نگاه نخواهند کرد.

نبود نوتیفیکیشن(اعلان) و دیگر قابلیت ها

یکی دیگر از جنبه های مهم وجود نوتیفیکیشن هاست که نقش موثری در جلب توجه کاربران دارد و منحصرا روی اپلیکیشن ها قابل استفاده هستند و نمی توان از آن ها در سایت های واکنش گرا بهره مند شد.  به علاوه سایت های واکنش گرا این قابلیت را ندارند که خارج از فضای مروگر به نوتیفیکیشن ها دسترسی داشته باشند. محدودیت های ذکر شده تاثیری بر عملکرد محصول ندارند اما خلاقیت و فراغت بال را در طراحی عملکرد وب سایت محدود میکند.

علاوه بر این فن آوری هایی مانند: کدهای QR، تشخیص صدا، و واقعیت افزوده  را نمیتوان در طراحی وب سایت های واکنش گرا به کار گرفت.برای به کار گیری این فن آوری ها به اپلیکیشن های بومی نیاز است.

برتلوتی معتقد است که “توسعه بومی اپلیکیشن ها فنی ترین راه حل مشکلات تجارت موبایلی است.”

اپلیکیشن بومی مساوی است با توجه به نیازهای خاص هر سیستم عامل، به کار بستن بهترین کدها، طراحی ها و روش های برای ارائه بهترین کار ممکن. اپچار با طراحی اپلیکیشن فروشگاهی بومی، اپلیکیشنی با نیازهای ایرانیان را تحویل شما مالکین سایت ها می کند.

جنبه های مثبت و منفی اپلکیشن های بومی

به طور کلی اپلیکیشن های بومی در مقایسه با وب سایت های واکنش گرا گزینه بهتر اما گران تری هستند.

تیم توسعه دهنده می بایست طراحی منحصر به فرد و کدهای پایه خاص مناسب هر سیستم عامل را بسازد و این به خودی خود کار هزینه بری است. به علاوه باید با انواع و اقسام اجازه نامه های مربوط به سیستم عامل های مختلف دست و پنجه نرم کنند. این فرآیند دو تا 14 روز زمان بر است.

هرچند اپلیکیشن از لحاظ سرعت ، کیفیت و توانایی استفاده از قابلیت های مختلف تلفن همراه نسبت به همتای وبی خود برتر است.

لازم نیست که همواره به اینترنت وصل باشید.

برای استفاده از اپلیکیشن ها  کاربران الزاما به اینترنت نیاز ندارند. یکبار که برنامه دانلود شد دقیقا روی تلفن آن ها ذخیره میشود و هروقت که بخواهند در دسترس است.

همانطور که برتلوتی میگوید”اپلیکیشن ها بهترین عملکرد را هم در حالت آفلاین و هم آنلاین دارند ”

عملکرد بهتر

اپلیکیشن ها مشکل بارگذاری اجزا را هم ندارند چرا که همه عناصر مورد نیاز برای بارگذاری به صورت پیشفرض و سازگار با تلفن همراه در حافظه آن ها وجود دارد. این برنامه ها به شدت سریعتر و سبک تر هستند و کاربر از کار با آنها رضایت بیشتری خواهد داشت.

به علاوه اپلیکیشن های بومی به تمامی عملکردهای تلفن همراه دسترسی دارند چرا که برنامه نصب شده و در ارتباط با دیگر ابزارها کار میکند. این گزینه نه تنها رضایت کاربران را بالا میبرد بلکه سرویس دهی از طریق اپلیکیشن را برای شما راحت تر میکند.

امنیت کاربران

امنیت یکی دیگر از مزیت های اپلیکیشن ها در مقایسه با وب سایتهاست.

وقتی که کاربران از طریق اینترنت به سایت وصل میشوند نه تنها در معرض ردیاب های خود سایت قرار دارند بلکه به طور کلی در حالی رد یابی شدن هستند

و برعکس اپلیکیشن این قابلیت را دارد که برنامه را بدون مداخله شخص سوم مدیریت کند و این خود احتمال خطر را کاهش می دهد.

دسترس پذیری و آگاهی از برند

قبل از پرداخت به مزیت ها اپلیکیشن ها به معرفی آگاهی از برند می پردازیم.

زمانی که سرمایه گذاران و مدیران تولید تصمیم میگیرند روی اپلیکیشن خاصی سرمایه گذاری کنند که البته گران تر از طراحی وب سایت برای آن ها تمام میشود به این موضوع توجه میکنند که این برنامه شانس آن ها را برای تبدیل شدن به صفحه دسکتاپ کاربر و بخش اصلی موبایل بالا میبرد.

شناخته شدن وب سایت ها پروسه زمان بری است. کاربر می بایست برند شما را بشناسد، موبایل را دست بگیرد ، به اینترنت متصل شود، دامنه شما را در مرورگر تایپ کند و حتی بدتر گوگل کند و تازه منتظر بارگذاری صفحه سایت شما شود بدون اینکه به محتوی سایت دسترسی داشته باشد. بدتر از همه این ها این است که کاربر هر بار باید این الگوریتم را از اول طی کند.

به عکس با وجود اپلیکیشن کافی است یک بار برای همیشه شما را بشناسند. بعد از دانلود اپ  هربار که به گوشی خود سر میزنند شما در دسترس خواهید بود.

طراحی اپلیکیشن فروشگاهی بومی در یک نگاه

با همه این تفاسیر تنها عیب اپلیکیشن ها زمان و هزینه بر بودن آن هاست. درحالی که در ازای این زمان و هزینه ، کیفیتی درخور و فرصت های بی شماری برای توسعه نصیبتان خواهد شد.

سخن پایانی

مقاله خود را با نقل قولی از برتلوتی به پایان میرسانیم:

تفاوت بین وب سایت و اپلیکیشن درست مثل تفاوت بین اتومبیل و موتور سیکلت است. هیچ یک بر دیگری برتری ندارد و ملاک تنها نیازها و سلایق شماست.

اگر دوست دارید باد به صورتتان بخورد و زود به مقصد برسید انتخاب شما حتما موتور سیکلت است و اگر قصد دارید با دوستان خود به مسافرت بروید و چمدانهای سنگینی دارید اتومبیل انتخاب عاقلانه تری است.

با این تفاسیر اگر سایت شما تنها به ارائه اطلاعات سایت اکتفا میکند و قصد ندارید هزینه زیادی برای آن صرف کنید وب سایت های واکنش گرا انتخاب بهتری است.

اما اگر به دنبال تجربه جذاب و کاربردی هستید و به تعامل بیش تری با کاربر نیاز دارید حتما روی طراحی اپلیکیشن فروشگاهی خوب سرمایه گذاری کنید.

طراحی اپلیکیشن فروشگاهی شاید هزینه بر باشد اما امروزه با وجود اپ سازهایی همانند اپچار،طراحی اپلیکیشن فروشگاهی می تواند با قیمت های مناسب برای تمامی کسب و کارها صورت بگیرد.

در زیر تصویر یکی از کسب و کارهایی است که از طریق اپچار، طراحی اپلیکیشن فروشگاهی خود را انجام داده است.

طراحی اپلیکیشن فروشگاهی

نظرتون درمورد این مقاله چیه؟!
fa_IR
WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی اپچار اینجاست تا به سوالات شما پاسخ بده. هر سوالی دارید، بپرسید. در 24 ساعت آینده، در اسرع وقت به شما پاسخ میدیم.
? سلام. چه طوری می تونم کمکت کنم؟