گوگل آنالیتیکس چیست و چگونه کار می‌کند؟

گوگل آنالیتیکس چیست و چگونه کار می‌کند؟

در مقاله قبلی اپچار درباره آنالیز وب‌سایت صحبت کردیم و توضیح دادیم که چرا اطلاعاتی که از ابزار آنالیز و تحلیل سایت دریافت می‌کنیم برای موفقیت وب‌سایت‌مان حیاتی است. در این مقاله، قصد داریم درباره یکی از ابزارهای پرطرفدار آنالیز وب‌سایت، یعنی سرویس گوگل آنالیتیکس صحبت کنیم.

متخصصان سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت همواره به مدیران سایت‌ها توصیه می‌کنند که حتما از سرویس گوگل آنالیتیکس برای تجزیه و تحلیل رفتار مخاطبان و عملکرد سایت استفاده کنند. اما خیلی‌ها هنوز این سرویس را نمی‌شناسند، یا به اندازه کافی با آن آشنا نیستند.

اگر آنالیتیکس را نمی‌شناسید نگران نباشید. چون تنها نیستید.
اکثر صاحبان و مدیران کسب‌وکارها علاقه‌ای ندارند که آنالیزور یا تحلیل‌گر شوند. آنها بیشتر به دنبال این هستند که کسب‌وکارشان را رشد و توسعه دهند.

و خب وب‌سایت هم معمولا بخش مهمی در طرح‌های رشد و توسعه شرکت‌هاست. پس چگونه می‌توان فهمید که آیا وب‌سایت در مسیر درست گام برمی‌دارد، یا که نه، در حال شکست خوردن است؟

گوگل آنالیتیکس همه حقایق را آشکار می‌سازد. اما خب، از کجا باید شروع کرد؟

نقطه شروع اینجاست: باید بدانید گوگل آنالیتیکس چیست و چگونه کار می‌کند. پس بیایید آن را بیشتر بررسی کنیم.

با گوگل آنالیتیکس آشنا شوید

گوگل آنالیتیکس یک سرویس رایگان آنالیز وب‌ است و آمار دقیق و کاملی را درباره فعالیت‌هایی که در یک وب‌سایت انجام می‌شود ارائه می‌دهد. گوگل در سایت خود سرویس آنالیتیکس را این‌گونه معرفی می‌کند:

«سرویس آنالیتیکس به شما کمک می‌کند که ترافیک بازدیدکنندگان را تحلیل کنید و یک تصویر کامل از مخاطبان و نیازهای آنها، با توجه به موقعیتی که در فرآیند خرید و تبدیل شدن به مشتری دارند، بدست آورید.»

گوگل آنالیتیکس

آنالیتیکس از فایل‌های کوکی بر روی کامپیوتر کاربر، که اطلاعات گوناگونی را ذخیره می‌کند، بهره می‌گیرد. این فایل‌ها اطلاعات رفتاری بازدیدکنندگان سایت‌تان را تجمیع کرده و ارائه می‌دهد. توضیحات کاملی در باره کوکی‌ها در سایت گوگل موجود است که می‌توانید با مطالعه آن بیشتر با روش کار آنها آشنا شوید.

گوگل آنالیتیکس پرطرفدارترین سرویس آنالیز وب است
آیا می‌خواهید بدانید سرویس آنالیتیکس چقدر محبوب است؟ به این آمار که توسط سایت MarketingLand گردآوری شده نگاهی بیندازید:

گوگل آنالیتیکس روی بیش از 10 میلیون وب‌سایت نصب شده است.
حدود 60% از 10.000 وب‌سایت برتر جهان از سرویس آنالیتیکس گوگل استفاده می‌کنند.
حدود 50% از 1 میلیون وب‌سایت برتر جهان از سرویس آنالیتیکس گوگل استفاده می‌کنند.

دلیل اینکه صاحبان وب‌سایت‌ها از آنالیتیکس استفاده می‌کنند فقط این نیست که این سرویس رایگان و محبوب است، بلکه بیشتر به خاطر قابل اطمینان بودن آن است.

شما با استفاده از این سرویس می‌توانید اطلاعات بسیار ارزشمندی را درباره وب‌سایت‌تان و عملکرد آن کسب کنید. گوگل نیز طراحی این سرویس را به گونه‌ای انجام داده که تا حد امکان ساده و راحت باشد و افراد تازه‌کار بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.

گوگل آنالیتیکس چگونه کار می‌کند؟

گوگل آنالیتیکس نرم‌افزاری است که از طریق یک کد رهگیری با سایت‌تان ارتباط برقرار می‌کند. این کد در واقع یک کد کوتاه جاواسکریپت است که داخل حساب کاربری آنالیتیکس‌تان تولید می‌شود. چیزی شبیه به این:

شما باید این کد رهگیری را از حساب کاربری آنالیتیکس خود دریافت کنید و در کد HTML سایت‌تان قرار دهید. این کد رهگیری باید داخل همه صفحاتی که می‌خواهید آنالیز شوند قرار گیرد.

راه‌اندازی گوگل آنالیتیکس کار ساده‌ای است
شما به راحتی می‌توانید سرویس آنالیتیکس را برای سایت خود راه‌اندازی و اجرا کنید. برای این کار باید این سه مرحله را انجام دهید:

1- وارد وب‌سایت گوگل آنالیتیکس شوید و یک حساب کاربری برای خود در آن ایجاد کنید.

2- تنظیمات حساب کاربری‌تان را انجام دهید تا وب‌سایت‌تان را رهگیری کند. کد رهگیری آنالیتیکس که باید در وب‌سایت یا وبلاگ‌تان قرار گیرد را ایجاد کنید. هریک از این مراحل دارای تنظیمات مشخصی است که گوگل قدم به قدم شما را برای انجام آن راهنمایی خواهد کرد.

3- کد رهگیری را در وب‌سایت‌تان قرار دهید. این کد را، که کد منحصربه‌فردی بوده و بطور اختصاصی برای سایت شما تولید شده، باید در کد جاواسکریپت‌تان قرار دهید. وظیفه اصلی گردآوری اطلاعات و ارائه آن به سرویس آنالیتیکس برعهده‌ی این کد رهگیری است.

راه اندازی گوگل آنالیتیکس به همین سادگی است.

نظرتون درمورد این مقاله چیه؟!
fa_IR
WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی اپچار اینجاست تا به سوالات شما پاسخ بده. هر سوالی دارید، بپرسید. در 24 ساعت آینده، در اسرع وقت به شما پاسخ میدیم.
? سلام. چه طوری می تونم کمکت کنم؟