راهنمای استراتژی بازاریابی موبایلی

راهنمای ایجاد استراتژی در بازاریابی موبایلی

شاید تا چند سال پیش مرور صفحات وب بوسیله موبایل و یا استفاده از اپلیکیشن های موبایل رواج چندانی نداشت. از این رو، شرکت ها اهمیت زیادی برای بازاریابی موبایلی قائل نبودند و بیشتر تمرکز آنها بر کاربران دسکتاپ (کامپیوتر و لب تاپ) معطوف بود.

اما امروز، ما تقریبا در یک دنیای موبایل محور زندگی میکنیم. طبق آمار در حال حاضر بیش از 40 میلیون گوشی موبایل هوشمند در ایران وجود دارد و مردم کارهای زیادی را با آن انجام میدهند. دسترسی به اینترنت از طریق موبایل نیز رو به افزایش است و با راه اندازی اینترنت همراه و شبکه های 3G و 4G در سراسر کشور شتاب بیشتری به خود گرفته است.

بسیاری از صاحبان کسب و کار کوچک، متوسط، و بزرگ دارای اپلیکیشن موبایل هستند و از طریق آن با مشتریان خود ارتباط برقرار میکنند.

اما از آنجایی که هنوز تعداد قابل توجهی از کاربران اینترنت از کامپیوتر و لب تاپ استفاده میکنند، بسیاری از شرکت ها میپندارند که داشتن استراتژی برای دسکتاپ، و یا حداکثر داشتن وب سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) برای رسیدن به هدف و کسب موفقیت کافی است و به ایجاد استراتژی جداگانه ای برای موبایل نیازی نیست.

منظور از بازاریابی موبایلی، استفاده از امکانات گوشی های موبایل، بخصوص موبایل های هوشمند و تبلت ها، برای رساندن پیام به مخاطبان و تبلیغ کالا و خدمات است. امکاناتی نظیر پیامک، اپلیکیشن، نوتیفیکیشن، مرورگر وب، موقعیت یاب، و اسکن QR کد باعث شده است که بسیاری از کسب کارها برای تبلیغ و ترویج محصولات خود از بازاریابی موبایلی استفاده کنند.

ما در اینجا به شرح اقداماتی میپردازیم که انجام آنها برای کسب اطمینان از موبایل پسند بودن کمپین های بازاریابی الزامی است.

اطمینان یابید که وب سایت شما موبایل پسند است

امروزه، اکثر شرکت ها وب سایت خود را بصورت «ریسپانسیو» (واکنش گرا) طراحی میکنند تا به شکل مطلوب در موبایل و تبلت نمایش داده شود، که این اقدام مثبتی است. اما مفهوم «موبایل پسند» بیش از این است. یعنی نه تنها وب سایت تان باید به درستی بر روی موبایل نمایش داده شود، بلکه سرعت سایت و تجربه کاربری هم مهم است.

اگر وب سایت تان هنوز ریسپانسیو نیست، خب این یک ایراد اساسی است. بنابراین، قبل از هر کاری این ایراد را برطرف کنید. چناچه از «وردپرس» یا پلتفرم های مشابه آن استفاده میکنید، این ایراد به راحتی قابل حل است. زیرا این پلتفرم ها امکان طراحی وب سایت ریسپانسیو را دارند.

از طراح سایت تان بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد تا وب سایت تان بر روی انواع موبایل و تبلت به درستی نمایش داده شود. با انجام این کار افراد راحت تر میتوانند از سایت شما بازدید کنند و مطالب شما را ببینند، که این مهمترین بخش در هر استراتژی بازاریابی موبایلی است.

حتی میتوانید از طراحی یک وب سایت ریسپانسیو هم فراتر رفته و با استفاده از سرویس های اپلیکیشن ساز، برای کسب و کار خود یک اپلیکیشن موبایل مستقل و مقرون به صرفه بسازید و از مزایای فراوان آن بهره مند شوید.

گام بعدی در «موبایل پسندی» وب سایت، سرعت آن است. به این معنا که صفحات به سرعت نمایش داده شوند و پهنای باند زیادی مصرف نشود. به خاطر داشته باشید که بسیاری از کاربران موبایل از اینترنت همراه استفاده میکنند که دارای محدودیت های سرعت و حجم ترافیک است.

بنابراین اگر باز شدن صفحه خیلی طول بکشد یا حجم ترافیک بالایی را مصرف کند، کاربر از ادامه کار با سایت شما منصرف خواهد شد.

مختصر و مفید باشد

اگر وبلاگ دارید، که قاعدتا باید داشته باشید، تصور نکنید که همه پست های آن باید بسیار ادبی و در حد رمان های کلاسیک باشد. بسیاری از افراد در فرصت های کوتاهی که در طول روز برایشان ایجاد میشود از موبایل استفاده میکنند. مثلا، در زمانی که در تاکسی و اتوبوس در حال رفت و آمد هستند، یا هنگام انتظار در مطب پزشک، یا در وقت ناهار و استراحت در محل کار.

به همین دلیل، در چنین مواقعی، فرصت زیادی برای خواندن یک متن ادبی یا مقاله علمی ندارند، و شاید پست بلاگ شما هم آنقدر برایشان جذاب نباشد که بخواهند آن را در جایی ذخیره کنند تا بعدا سر فرصت آن را کامل بخوانند. بنابراین پست بلاگ شما باید کوتاه، جذاب، و مفید باشد، منظور را سریع برساند، و به انتظارات خواننده به خوبی پاسخ دهد.

شاید مطالب و مقالات زیادی را در اینترنت دیده اید که به شما توصیه میکند برای تاثیر بهتر محتوا بر SEO از پست های طولانی در وبلاگ خود استفاده کنید، یا آنکه مقاله تان باید حداقل شامل فلان تعداد کلمه باشد.

اما شما باید همواره به مخاطب و خواسته های او توجه داشته باشید و مطالب خود را به گونه ای تنظیم و منتشر کنید که برای خواننده آن سودمند و جذاب باشد، نه برای روبات های موتورهای جستجو!

بنابراین، نه تنها پست های مختصر و مفید هیچ اشکالی ندارند، بلکه بهتر است بدون هیچ حاشیه ای مستقیم بروید سر اصل مطلب! اگر مطالب زیادی برای گفتن دارید، بهتر است آن را به شکل مفهوم و منظم بخش بندی کنید، یا آنکه کل مطلب را در دو یا سه بلاگ مجزا بطور جداگانه منتشر کنید.

مطالب را بخش بندی کنید

احتمالا شنیده اند که محتوای آنلاین را باید با استفاده از تیتر و فهرست بخش بندی کرد تا خواندن و فهم آن ساده تر شود. بطور کلی، کاربران آنلاین ترجیح میدهند که مطالب را مرور کنند و سریع بخوانند. بنابراین، محتوای شما باید به بخش های جزئی تری تقسیم گردد تا راحت تر خوانده شود.

ممکن است مطلب یا مقاله ای در صفحه مانیتور خیلی طولانی به نظر نرسد، اما همین مطلب در صفحه موبایل شبیه به یک رمان بلند خواهد شد. بنابراین مطالب را باید با استفاده از تیتر و فهرست تقسیم بندی کنید تا حجم آن کمتر به نظر آید و خواندن آن برای کاربران موبایل راحت تر و جذاب تر شود.

در استفاده از عکس دقت کنید

بهتر است در کنار متن از عکس نیز استفاده شود. زیرا عکس باعث جذابیت بیشتر و درک بهتر موضوع خواهد شد. خواندن یک متن طولانی، که هیچ عکس و تصویری ندارد، خسته کننده است. با این حال، باید به خاطر داشت که نحوه نمایش عکس در صفحات موبایل با نحوه نمایش آن در کامپیوتر و لب تاپ متفاوت است.

بازاریابی موبایلی

عکس در صفحه موبایل بسیار کوچکتر است و به همین خاطر، باید ابعاد آن را به گونه ای در نظر گرفت که به خوبی دیده شود. اگر قصد دارید متنی را به عکس اضافه کنید، مطمئن شوید که اندازه متن به اندازه کافی بزرگ است و افراد میتوانند آن را به راحتی در صفحه موبایل خود بخوانند.

از ویدئو استفاده کنید

کاربران حجم بسیار زیادی از ویدئو را روزانه در شبکه های اجتماعی، نظیر یوتیوب، فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، تلگرام، و آپارات تماشا میکنند. علاقه کاربران به تماشای ویدئو در اینترنت رو به افزایش است.

از آنجا که بسیاری از کاربران بوسیله موبایل از شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها استفاده میکنند، شما هم میتوانید برای تولید و نمایش ویدئو در موبایل برنامه ریزی کنید و از این نوع محتوا برای جذب مخاطبان در کمپین های بازاریابی موبایلی استفاده کنید.

بسیاری از کسب و کارها تصور میکنند که تولید ویدئو کار پر دردسر و پر هزینه ای است. درحالی که این گونه نیست. نرم افزار و اپلیکیشن های فراوان و متنوعی در زمینه ویرایش و تدوین فیلم وجود دارد که به شما اجازه میدهد با استفاده از کامپیوتر یا موبایل تصاویر ویدئویی باکیفیتی خلق کنید.

هدف اصلی از ساخت ویدئو، ارسال پیام به مخاطبان در قالب تصاویر ویدئویی است. بنابراین، خیلی خود را درگیر تکنیک ها و پیچیدگی های فیلم سازی نکنید. قرار نیست ویدئو شما در جشنواره های تلویزیونی و سینمایی شرکت کند، یا مورد نقد کارشناسان رسانه قرار گیرد. بلکه صرفا قرار است پیام شما را به شکل موثر و کارآمد به مخاطب برساند و او را جذب کند.

شبکه های اجتماعی رک اصلی بازاریابی موبایلی

کاربران موبایل، برخلاف کاربران کامپیوتر، از مرورگر وب کمتر استفاده میکنند. آنها کارهای خود را بیشتر با اپلیکیشن های موبایل انجام میدهند. و اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی جزو پرکاربردترین اپلیکیشن های موبایل هستند.

بنابراین، اگرچه هدف گذاری و برنامه ریزی برای «سئو» و جذب مخاطب از طریق موتورهای جستجو امری معقول و ضروری در بازاریابی دیجیتال است، اما تمرکز صرف بر روی آن و نادیده گرفتن ظرفیت شبکه های اجتماعی میتواند منجر به از دست رفتن فرصت های فراوانی شود.

بنابراین، در استراتژی بازاریابی موبایلی خود، برای جذب مخاطب بیشتر از طریق شبکه های اجتماعی، نظیر فیس بوک، لینکدین، توییتر، و اینستاگرام برنامه ریزی کنید.

برای استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی، باید ابتدا صفحات خود را در این شبکه ها راه اندازی کنید. شبکه های اجتماعی باید مکمل وب سایت شما باشند.

در صفحات خود در شبکه های اجتماعی از «دکمه های فراخوان اقدام» به خوبی استفاده کنید، اطلاعات کامل و دقیقی درباره شرکت، محصولات، و خدمات خود ارائه دهید، و بطور منظم محتوای مفید و جذابی را به اشتراک بگذارید.

سپس مخاطبان خود، به خصوص مخاطبانی که از طریق موبایل به وب سایت شما مراجعه میکنند را، تشویق کنید که صفحات شما در شبکه های اجتماعی را دنبال کنند. اگر دارای اپلیکیشن موبایل هستید، دسترسی به شبکه های اجتماعی را در اپ خود فعال کنید و کاربران را تشویق کنید که صفحات شما را دنبال کنند.

در استراتژی بازاریابی موبایلی، مطالب و راهکارهای فراوانی وجود دارد که ما در این مقاله به همه آنها نپرداخته ایم. اما سعی کرده ایم مطالب مهم و کلیدی را در اینجا عنوان کنیم که میتواند نقطه شروع خوبی برای فعالیت شما در این عرصه و موفقیت در طراحی و اجرای کمپین های بازاریابی موبایلی باشد.

همچنین، طراحی و ساخت اپلیکیشن موبایل و به کارگیری روش های بازاریابی آن به شما در موفقیت بازاریابی موبایلی کمک به سزایی خواهد کرد. بنابراین، با توجه به ویژگی های شرکت، محصولات، و مخاطبان خود، شروع به برنامه ریزی و تجربه اندوزی کنید.

نقاط قوت را تقویت، و نقاط ضعف را برطرف کنید، و با ادامه این روند تجربه موبایلی ایده آلی را پیش روی کاربران و مخاطبان خود قرار دهید.

نظرتون درمورد این مقاله چیه؟!
fa_IR
WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی اپچار اینجاست تا به سوالات شما پاسخ بده. هر سوالی دارید، بپرسید. در 24 ساعت آینده، در اسرع وقت به شما پاسخ میدیم.
? سلام. چه طوری می تونم کمکت کنم؟